Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Smidig lättviktare som inte gör bort sig

Uppdaterad 2011-04-29 | Publicerad 2011-04-04

Honda CBR250R lika kul i stan som på stigen

Nya Honda CBR250R är en lättkörd och smidig motorcykel med sportiga drag, som toppas med ABS-bromsar med kombifunktion.

På den asiatiska motorcykelmarknaden är mindre motorcyklar på 125-250 kubikcentimeter omåttligt populära. Nya Honda CBR250R tillverkas i huvudsak i Thailand, men delvis även i Indien samtidigt som diverse komponenter kommer från Japan.

Honda CBR250R ser sportig och påkostad ut. Med sina 26 hästkrafter lär den inte fånga den som anser att sportmotorcyklar är lika med hysteriskt många hästkrafter. Däremot är CBR250R en motorcykel för den som vill ha en trevlig hoj med ett sportigt utseende. Men fungerar den verkligen att köra även för personer som är åtminstone 180 centimeter långa, och längre?

Encylindrig fyrtaktare

Motorn är en vätskekyld encylindrig fyrtaktare med dubbla överliggande kamaxlar och bränsleinsprutning. Som bäst uppges motorn erbjuda 26 hästkrafter vilket visserligen inte är mycket att hurra för om du stirrar dig blind på siffror.

I kombination med vikten på 166 kilo fulltankad och körklar är det här en mycket lättkörd och smidig motorcykel som passar mycket bra på småvägar och i tät trafik. Även om den pressas till max är den mycket stabil, trots en tendens till vibrationer mellan 9000 varv och rödstrecket.

Chassit fungerar bra för lite mer sansad körning. Är du ute efter något extremt sportigt så finns andra mer lämpade alternativ på marknaden.

Bäst för korta

Honda CBR250R är en liten motorcykel som bäst lämpar sig för dig som är kortare än mina 183 centimeter. Ändå är jag förvånad över hur välkomponerad körställningen är för min längd. Sadelhöjden är 780 millimeter, kåpglaset är lågt och kåpan slimmad kring det lilla chassit. Det känns helt ok under provkörningen på landsväg, trånga stadsgator och på motorväg. Däremot kan jag inte uttala mig om hur körställningen fungerar för långa touringtransporter.

Jag gillar encylindriga fyrtaktare men det känns lite skumt med motortypen i det här fallet. Gången är snäll och bränsleförsörjningen fungerar perfekt. Växellådan och kopplingen är en fröjd att handskas med. Rent mekaniskt fungerar dessa fullständigt klanderfritt. Fjädringskomponenterna har en grundinställning som framförallt erbjuder god komfort.

En intressant detalj är bromsarna med ABS och kombifunktion. Bromseffekten är inte extrem, men den räcker till. ABS-funktionen fungerar utan anmärkning. Kombifunktionen fördelar bromskraften mellan fram- och bakhjul då fotbromsen används. När enbart handbromsen används bromsar det enbart fram.

Tydlig instrumentering

Instrumenteringen är tydlig med central analog visning av motorvarvtalet och en digital panel i nedre kant med det nödvändigaste (hastighet, bränslemängd, klocka, kylvätsketemperatur och körsträcka).

Totalt sett är Honda CBR250R en trevlig motorcykel. Det är inga problem att hålla jämnt med övrig trafik. Däremot är rolighetsfaktorn på landsväg och motorväg inte särkskilt hög. I gengäld kan du ha riktigt kul med den på krokiga småvägar eller inne i stan. Och pricken över i:et är ABS-bromsarna med kombifunktion.

Priset och den låga försäkringen gör Honda CBR250R till ett attraktivt val. Dessutom är bränsleförbrukningen låg även om du gasar mer än du borde.

Följ ämnen i artikeln