Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Säker, säkrare...

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-12

Fyra stjärnor annars är bilen torsk i största krocktestet

Förr såldes bilar med hjälp av hästkrafter och köregenskaper.

Nu är det säkerhet som säljer.

Den tillverkare som inte får fyra stjärnor är torsk.

Då Euro Ncap inledde sina krocktester för fyra år sedan var Volvo S40 ensam om att få fyra stjärnor.

I dag, när runt 100 modeller krockprovats har 41 blivit så säkra att de erhållit fyra stjärnor, av dem är sju småbilar. För några år sedan var småbilarna rena dödsfällorna.

En bil – franska Renault Laguna – är ensam om fem stjärnor.

Det är möjligt att bilarna blivit lika säkra även om inte Euro Ncap och liknande konsumentinriktade krocktester funnits, men utan tvivel har dessa snabbat på utvecklingen. Vilken tillverkare vill avslöjas med att bygga bilar som är livsfarliga vid en krock?

Årets bil – årets fiasko

Det är därför oförklarligt hur Årets bil 2001 kunde klappa igenom så totalt i senaste testet. Alfa Romeo 147:s bärande struktur föll sönder som ett korthus i frontalkrockprovet. Bilen fick bara tre av 16 möjliga poäng.

Alfan räddas från totalfiasko tack vare full poäng i sidokrocktestet (inte lika svårt), men slutresultatet blir ändå bara tre svaga stjärnor. Vid två klassas bilarna som farliga.

Resultatet är mycket förvånande eftersom Fiat/Alfa genom Fiat Punto (fyra stjärnor) visat att man kan bygga säkra bilar. Punto fick ett toppresultat för att vara en liten bil.

Misslyckades och försvann

Den absolut farligaste bilen som krockats av Euro Ncap är engelska Rover 100, som knappt fick en stjärna när den testades 1997. Bilen mosades sönder och föraren hade dött på fläcken om det varit på riktigt. Modellen importerades aldrig till Sverige och kort efteråt upphörde tillverkningen. Rover lärde sig läxan, nya Rover 75 ligger på tredje plats på bästalistan, efter Renault Laguna och Mercedes C-klass.

Även Saab 900 misslyckades när den krockades. 900 fick bara två stjärnor eftersom skaderisken ansågs vara mycket hög. Saab protesterade och menade att egna tester visade att bilen var säker. Numera är invändningarna inte lika stora: Både Saab 9-3 och Saab 9-5 har fyra stjärnor.

Här ligger Volvo INTE i topp

Volvo, som profilerat sig hårt på säkerhet, har inte lyckats flytta fram sina positioner i Euro Ncap, utan tvingas se flera märken framför sig. Bästa Volvon är S80 på tolfte plats. S60, som många väntat sig skulle bli den andra bilen med fem stjärnor, ligger bara på 15:e plats om man rankar modellerna inbördes. Volvo har – värt att betona – fyra stjärnor på samtliga bilar, men konkurrenternas fyror är starkare.

Det finns säkert tillverkare som optimerar mot Euro Ncap för att få bra resultat. Men testet är så omfattande att bilar med högt betyg här sannolikt också får det i andra liknande tester.

Ännu viktigare: det har visat sig att bilar som är säkra hos Euro Ncap, också är det i verkliga olyckor.

Analyser av Folksams unika databas över krockar visar att en bil med fyra eller fem stjärnor i Euro Ncap också ger bra skydd i verkligheten.

Nackdelen med Folksams ranking är att det tar flera år innan krockdata för nya modeller blir tillgängliga. I väntan på det kan man som bilköpare få god vägledning av Euro Ncaps tester.

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln