En svensk klassiker offras
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-01
När AIK:s hockeylag krisar tar man publiken till hjälp. Många åskådare ger klirr i kassan och kanske en räddad förening.
När den statliga televisionen krisar struntar man i publiken. Kanalen må kallas public service, men här struntar man i publiken. Det stundar OS-år (och fotbolls-EM) och då läggs en gammal publikmagnet som Trafik-magasinet ner.
Årets säsong blir den sista för ett program som måhända tappat den pondus som Christer Glenning gav, den torra nördighet som Carl-Ingemar Perstad utstrålade och som saknar den körglädje som Prestanda (TV3) och Motorjournalen (kanal 5) vågar bjuda på.
Men stöpt i samma torra form som reseprogrammet Packat och klart har programmet hittat fram till tittarna. Det har gjort bilar och motorteknik begripligt för oss vanliga dödliga. Tack för det, Faluredaktionen.
En och annan motorjournalist tryckte på skandaltangenten nyligen. S40 misslyckades i en konbana när Årets bil-juryn testade och den blev genast jämförd med Mercedes A-klass som välte i ett berömt undanmanöverprov för sex år sedan.
Volvo kunde dock snabbt åtgärda felet genom att omprogrammera en mjukvara. Vi kan meddela att konbanan därefter passerades utan problem.
På tal om nya Volvon: I dag testar Robert Collin bilen här i Bil (sidorna 12–15), nästa måndag är det Staffan Borglunds tur med Trafikmagasinet.
Jag kan varmt rekommendera båda.
Sture Bjarnelind, redaktör Aftonbladet Bil