Dolda avgiften när du köper bil
Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2016-02-11
Konsumentverkets jurist: ”Kan vara otillåtet”
Många av Sveriges bilhandlare tar ut en dold avgift när du köper bil.
Aftonbladet Bil kan avslöja att avgiften kan vara otillåten.
– Om avgiften är obligatorisk måste den vara inräknad i priset och stå i annonser, annars är det vilseledande, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.
Har du blivit drabbad? maila Aftonbladet Bil
Många av Sveriges största bilhandlare tar ut en administrationsavgift på cirka 500 kronor när du köper en bil. Och oftast läggs avgiften på i efterhand.
Liten, oförarglig och sett till helhetspriset inget att bråka om – eller ett fult sett att lura svenska bilköpare på miljoner?
Nu kan Aftonbladet Bil avslöja att den ”administrationsavgift” som många av bilhandlarna tar ut, som de påstår är obligatorisk på begagnade bilar, inte har något annat syfte än att ge dem mer pengar i fickan. En av Aftonbladets läsare som skulle köpa en Golf på Din Bil i Stockholm, blev utsatt för just detta.
– Vi hade kommit överens om ett pris på 170 000 kronor. Men när jag fick avtalet hade de lagt på 550 kronor, säger han.
Köparen, som vill vara anonym, berättar att han ifrågasatte avgiften och frågade varför den lagts på.
– Säljaren sa att det är en avgift de alltid tar ut och att den inte går att ta bort. Men det var inget som sagts när vi kom överens eller som stod i annonsen, är det verkligen lagligt?
Ska vara inräknad
Och som Golf-köparen är inne på, bilhandlarnas avgiftspålägg kan vara otillåten. Det anser Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.
– Om det är så att det är en avgift som är obligatorisk för varje bil som köps – då ska köparen kunna förvänta sig att avgiften är inräknad i bilens pris, säger han.
Men tittar man på bilhandlarnas annonser på de egna hemsidorna samt de stora handelsplatserna Blocket och Byt bil – så står det inte en rad om att eventuella registreringsavgifter tillkommer.
– Det måste ju framgå klart och tydligt i annonsen om det är några tillkommande avgifter. Så att köparen på förhand är medveten om att det blir merkostnader. Annonser som inte följer detta strider mot prisinformationslagen, säger Erik Fröcklin.
När Aftonbladet Bil ber konsumentverket att gå igenom ett par annonser framgår det klart, så kallade ”obligatoriska” avgifter som läggs på annonspriset i efterhand är otillåtna.
– För att annonsen ska vara korrekt måste man kunna köpa bilen för exakt det som står i annonsen. Det som marknadsförs som bilens pris ska vara slutpriset. Om annonsen är vilseledande, som i de här fallen, kan det ge påföljder enligt marknadsföringslagen, säger Erik Fröcklin.
197 miljoner kronor på ett år
I fjol såldes det 394 000 begagnade bilar genom handlarna. Och om alla handlare skulle ta ut en administrationsavgift på i snitt 500 kronor per bil – skulle det innebära 197 miljoner kronor.
Så vad säger bilhandlarna om sina avgifter? På Din Bil, där köpet var tänkt att genomföras, tar man ut en administrativ avgift på 550 kr.
– Det ligger som default i systemet. Den är obligatorisk och går inte att ta bort, säger Tobias Rückert, märkeschef Volkswagen på Din Bil Stockholm.
Så hur kommunicerar ni det till köpare, ni skriver inte ut den i era annonser?
– Nej, den syns först på köpekontraktet. Vad jag har förstått så måste den inte vara med på bilannonsen, säger Tobias Rückert.
Den administrativa avgiften verkar vara obligatorisk i hela branschen, men hur mycket köpare behöver betala för administrationen verkar skilja sig.
– Vi har en administrationsavgift på 500 kr, säger Mattias Burdén, försäljningschef på Toyota Center i Kungens Kurva. Det är en avgift vi har för att täcka de kostnader som finns i samband med köpet. Men visst, allt är en förhandlingssak, den går att diskutera.
Så hur kommunicerar ni det till köpare, ni skriver inte ut den i era annonser?
– Nej, den sätter vi inte ut i våra annonser, men den står på prisskylten och när man skriver köpeavtal så framgår den. Den dyker även upp i alla samtal. Vi brukar kunna förklara den för kunder ganska bra och det är ytterst sällan som en kund inte har förståelse för varför vi tar ut den. Men man måste kunna diskutera allt – ett bilköp är ofta en otroligt stor investering och då vill inte vi att man ska bråka om en 500-hundring.
Även på Hedin Bil finns det en avgift som normalt läggs på. Men precis som hos Toyota Center är den förhandlingsbar i vissa fall.
– Vi har en generell administrationsavgift på 400 kronor. Men visst det är en förhandlingsfråga och detngår att pruta på, säger Richard Magnusson, märkesansavarig för Mercedes på Hedin Bil i Göteborg.
Så vad ska man göra om man skakat hand på ett visst pris – och sedan när säljaren kommer med kontraktet är det en avgift pålagd.
– Om de inte presenterat avgiften innan köpet, då tycker jag man ska påpeka det. Då har man inte fått korrekt prisinformation, säger Erik Fröcklin.
Eller så gör man som Golf-köparen gjorde – man avstår helt affären.