”En kombination av chic och heavy duty”
Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2016-05-18
Äventyrligt, fräscht och ”inne”.
Volvos nya 40-serie är en tydlig flirt med den yngre generationen.
– Med 40-serien har vi chans att göra något nytt, säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaRedan inför avtäckningen av de nya Volvobilarna var intentionen tydlig. Volvo vill visa sin ”hippa” sida och att märket är mer än trygga ”familjekombis”. Detta blev inte minst tydligt genom att man valde att släppa lockbilder på koncepten på Snapchat, en mobilapp få 40-plussare ens vet vad det är.
Och hela tanken med 40-serien är att locka köpare som inte attraheras av kombis eller rejält tilltagna suvar – utan de som är på jakt efter något annat.
– CMA är ett helt nytt kapitel i Volvos historia. Vi öppnar nu dörrar för att visa att vi kan vara mycket bredare än tidigare, säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo.
Ingenlath tog över designrodret på Volvo 2012, vilket gör att hans penna till stor del har format märkets look. Och det har hänt mycket med formerna sen dess.
Inte ”krympta” bilar
När det var dags att presentera sina senaste alster, gjorde han det med en liknelse med skor. En jämförelse som i vart fall var väldigt visuellt intressant.
Designchefen menade att det ”traditionella” sättet att gå in i ett nytt mindre segment – är att helt enkelt krympa hela bilens design. Något som han visade genom att visa en elegant herrsko i olika storlekar. Visst det är enkelt och bekvämt, men inte särskilt innovativt.
– Det är tråkigt, så vi tänkte att vi skulle göra det annorlunda.
Nya 40-serien – en gympasko
Så istället för likadana, vill Volvo visa att man sticker ut. Visst, 90-serien är fortfarande den eleganta herrskon, men därefter kommer en stilig mockaklöv som symboliserar mellanserien 60 och 40-serien visualiserades genom en gympasko.
– Vi vill öppna för diskussion. Jag är mätt på att det mesta är lika, så låt oss utmana det. Tittar vi på suvar och kombibilar, segment som vi står fast rotade i – de kommer vi inte äventyra. Men med 40-serien har vi en chans att göra något nytt. Det är inte vår egentliga hemmaplan, så då kan vi testa lite, säger Thomas Ingenlath.
Ska vara ”streetstyle”
Volvo visade upp två koncept, varav det ena var mycket förväntat – men det andra föll lite utanför ramarna. Det första, en minisuv som med största sannolikhet kommer att gå till produktion som XC40 var det väntade. Det andra, kallat ”40.2”, är en slags högbyggd femdörrarscoupé med halvkombibaklucka. Udda helt klart, men något som inte minst Volvochefen Håkan Samuelsson anser behövs. För man kan inte ge sig in i en av de absolut tuffaste bilsegmenten enbart utrustad med en ”Golfkopia”.
– Det här är lite ”streetstyle”, en kombination av det som är chic och heavy duty – kategoriöverskridande detaljer. Varje märke måste hitta sin egen identitet. Vi strävar efter en modern, åtråvärd design som folk kan relatera till, säger Thomas Ingenlath.
Bilarna är som sagt bara koncept, men de ska ge en fingervisning om vilken arsenal Volvo vill ha i sitt nya globala 40-program. 2017 kommer den första, som med all sannolikhet blir XC40.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.