Bottenplattan - grunden för både Opel och Saab
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-06
Opel Vectra och Ford Mondeo, så heter bästsäljarna och värsta konkurrenterna i mellanklassen.
På 1980-talet hette modellerna Ascona och Sierra.
Men det handlar om samma strid på kniven nu som då.
Tyska General Motors mot tyska Ford. Och populära mellanklassare i mellanprisnivå som kämpar om familjerna Müller och Svensson och andra lika genomsnittliga familjer i resten av Europa.
Ford har alltid varit lite djärvare med kraftfull design. På senare år har Ford dessutom satsat på bättre köregenskaper på bekostnad av komforten.
Tredje generationen
Opel satsar säkert utan att sticka ut. Inte så rolig, kanske, men just ett säkert kort.
Nya Vectra är den tredje generationen.
Första Vectra ärvde bottenplattan, alltså golv, hjulupphängningar och annan fundamental teknik från den allra sista Ascona-modellen.
I början av 1990-talet när Opel jobbade på nästa generation Vectra behövde Saab, som Wallenbergs just sålt 50 procent av till General Motors, förnya sin 900-modell. Tyskarna ”erbjöd” Saab att göra nya 900 med de Asconadelar som Opel själv just höll på att rensa ut.
Det är de 1980-talskomponenterna som än i dag är basen i Saab 9-3.
Komfort, lågpris, körglädje
Betydligt mer spännande, och varför inte: rättvist, blir det i vår när nya Saab 9-3 presenteras. Den bilen baseras på samma komponenter som nya Vectra.
Bottenplattan som kallas Epsilon är grunden i Vectra, Saab 9-3, ett par amerikanska mellanklassbilar som kommer under året och den större Vectramodellen Signum som ersätter Omega nästa år.
Epsilon har konstruerats gemensamt av Opel, Saab och GM i Detroit och anpassas för att motsvara olika krav.
Komfort i Vectra, lågpris i USA och körglädje i Saab.
Robert Collin