Jätten: Vi släpper ny hybrid – var 4 månad
Uppdaterad 2015-03-26 | Publicerad 2015-03-25
Nu vill Mercedes att alla ska köra laddhybrid.
Varje kvartal lanserar företaget en ny laddbar modell – under två år framöver.
Och närmast till hands ligger en minibuss.
I en jätteoffensiv meddelar tyska Mercedes att man var fjärde månad framöver tänker lansera en ny laddhybrid – under två års tid. Ett av skälen är EU:s stränga krav på fordonstillverkare. I år får tillverkarnas genomsnittliga koldioxidutsläpp, utslaget på samtliga modeller, vara max 130 gram per kilometer. Tack vare en 40-procentig reduktion under de två senaste modellgenerationerna har Mercedes redan nu nått ner till 129 gram per kilometer, förklarar företaget i ett pressmeddelande.
Volkswagen-gruppen når i jämförelse 128 gram, men har då fler mindre modeller i utbudet.
Collin: Siffrorna är en bluff
Totalt ska tio laddhybrider presenteras inom den närmaste tiden och den senaste att lanseras var C 350 e. Där kombineras en 2,0-liters turbomotor med 211 hästkrafter med en 82-hästars elmotor. Total systemeffekt är 279 hästkrafter, räckvidden på ren eldrift tre mil och den deklarerade bränsleförbrukningen 0,21 liter per mil.
Förra året lanserades lyxlimpan S 500 Plug-in hybrid som kombinerar en bensinsexa på 333 hästkrafter med en 109-hästars elmotor. Även här menar Mercedes att räckvidden på el är tre mil, medan förbrukning vid blandad körning är 0,30 liter per mil.
Men det gäller att ta de ultralåga förbrukningssiffrorna med en rejäl nypa salt. De är närmast konstruerade i ett kliniskt laboratorium enligt en av EU fastställd körcykel som enligt många är förlegad.
– Vi måste snarast hitta en ny norm. Dagens körning sker under extremt gynnsamma förhållanden utan att ha vare sig luftkonditionering, radio eller vindrutetorkare aktiverade. Dessutom måste bilen laddas så fort batteriet tas slut. Det är dubbel bluff, säger Robert Collin.
Fler modeller att vänta
Efter S- och C-klass lär minibussen V-klass bli nästa modell att bli laddhybrid. Mercedes visade på bilmässan i Genève en väldigt produktionslik konceptstudie av bussen med fem mils elräckvidd. Strax därpå lär någon av företagets nya suvar stå på tur att elektrifieras. Strax lanseras nya GLC och GLE Coupé har vi redan sett.