Skrota gamla bilar – rädda 700 varje år
Uppdaterad 2015-05-04 | Publicerad 2015-04-30
Skrota alla personbilar som är äldre än tio år – och minska antalet omkomna och svårt skadade med 700 personer årligen.
Det menar Motormännen/Motor enligt beräkningar från Trafikverket.
– Det är en enorm skillnad på en ny bil och en äldre, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.
63 procent av alla som omkommit i personbilar mellan 2009 och 2013 gjorde det i bilar som var tio år eller äldre, rapporterar Motormännens tidning Motor. Enligt beräkningar från Trafikverket hade ungefär hälften av de döda hade överlevt om de åkt en nyare bil.
– I en ny bil är det minst halverad risk att dö eller skadas allvarligt i en trafikolycka jämfört med en tio år gammal bil, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket till Motor.
Skrotningspremie lönsam
På uppdrag av Motormännen har Trafikverket räknat på vilken effekt ett införande av en skrotningspremie skulle ha. Och resultatet är tydligt.
– Görs det på rätt sätt är det samhällsekonomiskt lönsamt att få bort äldre bilar med hjälp av en skrotningspremie. Men det förutsätter att skrotningspremien utformas så att standarden på bilparken verkligen förbättras, säger Johan.
Antalet döda och svårt skadade i trafiken varje år skulle, enligt Trafikverkets beräkningar, minska med 700 personer om samtliga bilar äldre än tio år skrotades. Det innebär också att en skrotningspremie för bilar än äldre än tio år skulle vara ekonomiskt lönsamt, men det kräver enligt Johan att skrotningspremien villkoras så att den nya bilen ska ha fem stjärnor i Euro NCAP, antisladdsystem och moderna nödbromssystem.
– Det är en enorm skillnad på en ny bil och en äldre bil ur trafiksäkerhetshänseende. Moderna bilar är bättre på att undvika olyckor på grund av framför allt antisladdsystem. Men även när det inträffar en krock är de mycket säkrare än äldre.
– Att få bort dem från vägarna kostar visserligen en del pengar. Men det är kostnader som ska jämföras med vad en sådan åtgärd sparar i form av bland annat färre olyckor, räddade liv, färre invaliditetsfall och lägre produktionsbortfall.
Äldre bilar minoritet – men majoritet i dödsolyckor
2013 fanns det enligt SCB 1 734 596 bilar i trafik som var äldre än tio år, och 1 807 295 bilar av årsmodell 2004 och nyare. Trots det står alltså de äldre bilarna för 63 procent av dödsolyckorna.