Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Sågningen: ”Som att sminka en gris”

Publicerad 2015-09-09

GM-legendaren om konkurrenten: ”Det kanske är bra ett tag, men det är inte framtiden”

Stora bilsamarbeten är ett måste – det anser Fiats chef.

Men ingen vill ta hans utsträckta hand. Helt förståeligt enligt GM-legendaren Bob Lutz som samtidigt passar på att såga konkurrentens succébil..

– Man kan sminka en gris, men det är inte framtiden, säger han till Automotive News.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Sergio Marchionne, Fiat-Chryslerkoncernens chef, har länge varit på jakt efter en koalitionspartner. Detta eftersom han är övertygad om att branschen måste konsolideras och koncentreras för att kunna maximera sina vinster och stå starka i framtiden.

Marchionne som tydligt skanderat att slöseriet inom branschen måste stoppas har länge sett GM som den naturliga partnern. Men den amerikanska koncernen, med Marry Barra i spetsen ställer sig iskall till propåerna.

”Inte framtiden”

GM har efter sin rekonstruktion lagt om strategin och börjat leverera stora vinster. Och det vill man inte äventyra. Något som gamle GM-chefen och branschlegendaren Bob Lutz tycker är bra. Dessutom anser Bob Lutz att det Fiat-Chrysler gör är fel och passar på  att såga succébilarna Dodge Challenger och Charger ”Hellcat”.

– Man kan sminka en gris ett tag genom att göra saker som Hellcat. Det är kanske bra och ger troligtvis massa pengar. Men det är inte framtiden, säger han till Automotive News.

”Kapitalförstörare”

Den tidigare GM-chefen anser dock att Marchionne inte är fel ute i sin analys av situationen. Till Automotive News säger han:

– Det är första gången som någon i branschen håller med om premissen att bilbranschen är en kapitalförstörare. Det är den verkligen.

Faktum är att tittar man på rena siffror – så tillhör bilbranschen de absolut sämsta när det kommer till att ge sina ägare vinster (mellan 2005 och 214 hamnade ”bil” på 84:e av 88 platser).

Fotnot: Hellcat är Dodges topp-versioner av Charger och Challenger – bilar som har 707 hästkrafter och som sålt som smör i solsken.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln