Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Säkrare att köra bilar med stödsystem

Publicerad 2017-08-28

Kurshållningsassistenter minskar antalet dödsolyckor med 86 procent.

Kurshållningsassistenter och döda-vinkel-varnare i bilar minskar antalet olyckor, visar ny forskning.

Men det finns en risk att förare litar för mycket på tekniken.

– Stödsystem är just stödsystem, säger Motormännens Carl Zeidlitz.

Automatiska säkerhetssystem i bilar, som varnar när bilen är på väg in i motsatt fil eller när andra fordon befinner sig i döda vinkeln, blir allt vanligare.

86 procent färre dödsolyckor

Och de har stor inverkan på trafiksäkerheten, rapporterar nyhetsbyrån AP med hänvisning till två nya amerikanska studier. Den ena studien, som fokuserat på kurshållningsassistenter, visar att systemet minskar antalet olyckor med 11 procent, och olyckor med personskador med 21 procent.

Dessutom fann man att antalet dödsolyckor minskade med hela 86 procent. Den siffran är förmodligen i högsta laget enligt forskarna, på grund av det låga antalet studerade dödsolyckor. Men även om systemet skulle minska dödsolyckorna med hälften vore det betydande, enligt forskaren Jessica Cicchino.

”Potential att hindra tusentals dödsfall”

– Nu har vi bevis för att den här tekniken verkligen kan rädda liv och har potentialen att hindra tusentals dödsfall när den finns på plats i alla bilar, säger hon.

Den andra studien, som undersökt döda-vinkel-varnare, kom till liknande slutsatser. Olyckor som orsakas av filbyten minskar med 14 procent, och de med personskador med 23 procent.

Motormännens trafiksäkerhetsansvarige Carl Zeidlitz säger att resultaten bekräftar tidigare forskning.

– Det är naturligtvis väldigt positivt. Jag tror att vi kommer att se dessa stödsystem som standard i alla nya bilar inom fem till tio år. Idag erbjuds de ofta bara som extrautrustning, säger han.

Positivt för oskyddade trafikanter

Döda-vinkel-varnare framhåller han extra effektiva för att minska antalet olyckor med oskyddade trafikanter.

– Framför allt cyklister och motorcyklister skadas ofta väldigt allvarligt i döda-vinkel-olyckor, säger Carl Zeidlitz.

Andra studier visar dock att tekniken gör en del förare mindre uppmärksamma. Till exempel uppger förare av bilar med döda-vinkel-varnare att de tittar mer sällan över axeln när de byter fil.

– Det finns en risk att människor förlitar sig helt på tekniken. I Sverige med vårt nordiska vinterklimat fungerar till exempel inte kurshållningsassistenter på oplogade vägar. Stödsystem är just stödsystem och inget man kan lita på till hundra procent. Man måste fortfarande köra försiktigt, hålla ordentliga avstånd och titta i den döda vinkeln, säger Carl Zeidlitz.

”Titta på tester”

Ändå bör man fundera på att välja till de extra säkerhetspaketen när man köper en ny bil, anser han. Hur väl bilen klarat sig i Euro Ncaps säkerhetstester är en annan faktor att titta på.

– Det är jätteviktigt och gäller även om du köper en begagnad bil. Och köper du begagnat ska du välja en bil med antisladdsystem. Det är obligatoriskt på alla nya bilar från 2014, men nästan alla modeller hade det redan på slutet av 2000-talet, säger Carl Zeidlitz.

Följ ämnen i artikeln