Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

En bil till och de hade gjort vinst

Publicerad 2012-08-16

Små marginaler för superbilstillverkaren

Marginalerna i den absoluta lyxbilstoppen är små.

För Koenigsegg är det extra tydligt.

Förra året gjorde de en förlust på knappt sju miljoner. Priset för en ny Koenigsegg: Nio miljoner.

Christian von Koenigsegg: "Så här många bilar ska jag sälja nästa år."

Den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg, som en gång var på väg att köpa Saab, vände vinst till förlust förra året. Omsättningen sjönk från 83,5 miljoner till 74 miljoner - därmed blev förlusten 6,8 miljoner kronor för 2011.

– Hösten var lite tuff och vi började känna av andra tider, säger Halldora von Koenigsegg till Dagens Industri. Halldora är gift med grundaren Christian von Koenigsegg och vd för företaget som är baserat i skånska Ängelholm.

Snart 100 sålda bilar

Fabriken ligger på den tidigare flygflottiljen F10 och det totala antalet tillverkade bilar börjar närma sig hundra sedan märket startade 1994.

Den minskade omsättningen uppgår till priset av vad en Koenigsegg Agera R kostar. En till såld bil och bolaget hade gått med vinst alltså. 2011 såldes totalt nio bilar.

– I omsättningen ingår även annan försäljning och inbytesbilar, vilket spelar stor roll för vad omsättningen landar på, säger Halldora von Koenigsegg till DI.

Med annan försäljning syftas bland annat på dotterbolaget Koenigsegg Lifestyle som säljer kläder och prylar med bilmärkets namn. Men det blir många sålda t-tröjor för att hämta hem kostnaden av en bil...

I helgen är det USA-premiär för Agera R.

– I USA, där det varit lugnare de senaste åren, ser det bättre ut nu, säger vd:n till DI.

Miljonär-norrmannen Bård Eker, känd från den spruckna Saab-affären, ska tillsammans med Christian von Koenigsegg tillföra 43 miljoner till företaget.

Ville bygga lyx-Saab

Nästa år tror företaget på vinst igen. Då kanske de lyckas sälja den där extra bilen som gör hela skillnaden.

Men att pruta på exklusiviteten och börja tillverka billigare bilar är inte Koenigseggs filosofi.

– Det är inte volymen som avgör om du är lönsam utan marginalerna, säger Christian von Koenigsegg till Sydsvenskan.

För samma tidning avslöjar han företagets avsikter om de faktiskt hade lyckats köpa Saab:

– Vi hade satsat på lite dyrare prestandamodeller under konceptet ”Saab by Koenigsegg” som vi hade kunnat ta bra betalt för.

Kanske något för Nevs att ta efter, att bygga superexklusiva elbilar. I så fall är nuvarande idén om att bygga elbilar baserade på Saab 9-3 någon bra idé.

Följ ämnen i artikeln