Rosten äter upp lyxbilen – efter bara fem år
Publicerad 2011-12-01
Mercedes vill inte ersätta ägaren
Rostiga bilar hör till det förflutna. Eller?
Daniel köpte en fem år gammal Mercedes – för att slippa problem.
Men bilen rostar och Mercedes vill inte hjälpa till, trots rostgarantier.
Under 90-talet och i början av 00-talet fick Mercedes sina fiskar varma när främst E-klass rostade rejält. Men sedan dess har Mercedes kommit till rätta med problemen.
Trodde man.
Daniel Ljungbergs bil är en C200 Sportkupé från 2004 och han är andra ägaren. Daniels far Thomas äger bilen rent formellt.
– När vi köpte bilen fanns det små lacksläpp på framskärmarna, men vi fick ett bättre pris och kalkylerade med att kanske behöva byta dem, säger Thomas Ljungberg.
Efter bara några månader hade lacksläppen växt rejält och nu, ett år senare, har rosten tagit över och Daniel står inför en reparation på minst 20 000 kronor för framskärmarna.
– Problemet var att lacken började släppa även på bakskärmarna redan ett halvår efter köpet och därför tog vi bilen till Hedins i Halmstad där Daniel bor, fortsätter Thomas.
Ingen ekonomisk hjälp
– Framskärmar går att byta men med skärmarna bak är det värre och att få problem med dem hade vi inte räknat med, säger Thomas.
På Hedins tyckte man att bilen förvisso inte såg bra ut, men man kunde inte hjälpa till ekonomiskt.
Efter att Hedin Bil nekat till hjälp valde Thomas att kontakta generalagenten.
Inte heller detta gav något positivt resultat.
Man informerade bara om att Daniels C-klass har 30 års rostskyddsgaranti, men den gäller som vanligt bara genomrostning inifrån. Och för att någon garanti överhuvudtaget ska gälla måste bilen ha servats på auktoriserad Mercedesverkstad.
Daniels servicebok var fullstämplad, men första ägaren hade inte gjort all service på auktoriserad verkstad. Inte heller Daniel har servat regelbundet hos Mercedes.
– Jag tycker inte att lacksläpp och rostproblem har något med den mekaniska servicen att göra.
Prioriterar trogna kunder
Mercedes informationschef Sverker Dahl kommenterar ärendet:
– De lackskador som ägaren anger borde åtgärdats omedelbart, av kunden eller en auktoriserad verkstad. Emellertid har bilen inte varit på en auktoriserad verkstad på många år. Med hänvisning till att vi prioriterar våra trogna verkstadskunder när det gäller good will-åtaganden (som vi själva betalar) kommer bilägaren inte att få något ekonomiskt stöd den här gången.
Så: En dyr lyxbil tappar lacken efter bara fem år. Men Mercedes tycker ändå att Daniel får skylla sig själv eftersom han inte servat på en auktoriserad verkstad.
– Vi vet inte vad bilen varit med om. Har den skadats, lackerats om, kunde man stoppat skadan i sin linda? Man kan tycka vad man vill om auktoriserade verkstäder och våra krav, men här är ett lysande exempel på att om en auktoriserad verkstad fått se bilen, är det fullt möjligt att den "fångats i tid". Sedan har kunden också ett ansvar. Ingen bilägare som ser att lacken släpper, bör nöja sig med ett konstaterande, säger Sverker Dahl.
Ett återkommande problem
Efter beskedet från Mercedes Sverige tog Daniel bilen till en lackerare i Halmstad.
– Han sa att problemen med stor sannolikhet skulle komma tillbaka eftersom grundproblemet är lacken och plåtens kvalitet från början, säger Daniel och fortsätter:
– Lackeraren berättade att de hade mängder av lackjobb med Mercedesbilar.
När Aftonbladet ringer upp lackeraren vill han inte svara på frågor. Men andra lackverkstäder som vi varit i kontakt med menar att Mercedes inte rostar mer än andra bilar. Även BMW, Audi, Mazda och andra bilar rostar, berättar bland annat Autolack i Halmstad. Enligt Aftonbladets källa på Bilprovningen rostar Mercedesbilar fortfarande mycket, även nyare bilar. Källan säger också att Volkswagengruppens bilar rostar och har problem med att galvaniseringen släpper.
Är det rimligt att så nya bilar blir drabbade av rost?
– Nej, det tycker jag inte. Säg att man köper ett nytt hus, då förväntar sig man att det står i 30 år och man målar om det emellanåt och gör allmän skötsel. En ny, dyr bil ska också klara sig, säger Jonny Reime på Autolack i Halmstad och fortsätter:
– Men många bilmärken rostar idag. BMW har minst lika stora problem som Mercedes. Sen vill jag säga att bilägaren har ett visst ansvar att tvätta och sköta om sin bil.
Sand stor rostbov
Rost kommer oftast på ställen där det skett en felkonstruktion ur rostsynpunkt. Men skärmkanter och dylikt tar mycket stryk i dag på grund av att många bilar saknar stänkskydd samtidigt som det finns mer grus på vägarna under längre delen av året, vilket leder till fler stenskott som snabbt blir till rost
Nu har Daniels bil fått en rostskada mitt på taket också. Var problemen ska sluta vågar han inte tänka på. Men någon mer Mercedes blir det inte.