De gör prototyper – men producerar sällan
Publicerad 2011-05-03
Hawtai är en av de otaliga kinesiska biltillverkarna som vi i väst aldrig har hört talas om.
På bilsalongen i Shanghai som avslutades i helgen ställde Hawtai ut flera bilar, både produktionsbilar och framtidskoncept.
Den vita bilen målad med ett stort UN (FN) är en licenstillverkad Hyundai Terracan, alltså en stor robust jeep-modell som koreanska Hyundai tillverkat i årtionden och som även sålts i Sverige. Nu tillverkas den alltså även i Kina för den omättliga kinesiska marknaden. Och det är typiskt att Hawtai tillverkar modellen i sin fabrik i Inre Mongoliet där vägarna ofta är extremt dåliga.
Starten skjuts ofta upp
Den andra bilen i Hawtais monter är en modern stadsjeep med en formgivning som är en blåkopia av Porsche Cayenne. Den modellen, som Hawtai visade upp redan förra året på bilsalongen i Peking, är inte i produktion ännu.
Och det är också typiskt för de kinesiska tillverkarna. De har en hel del mycket gamla konstruktioner i produktion men visar upp konceptbilar som ska komma senare, ingen vet när och produktionsstarten skjuts ofta upp.
Anledningen är förstås att man snabbt vill komma ikapp importmärkena och då är det lätt att visa konceptbilar men betydligt svårare att bygga riktiga bilar.
Söker sig till väst
Många kinesiska tillverkare söker nu tekniskt samarbete med väst-tillverkare och här passar Saab in perfekt. Trollhättan har det tekniska kunnandet och kapacitet över för att hjälpa kineserna att komma i gång.
Ett liknande samarbete finns redan mellan kineser och det brittiska sportbilsmärket Lotus. Lotus har kunnandet och ser till att det unga kinesiska bilmärket Youngman får ordentliga egenskaper på sina modeller.
Saab har redan aviserat att man vill sälja tekniskt know how till Kina.