Volvos nya långkörare
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-16
Thomas Berggren provkör V70 med nya dieselmotorn på 185 hästar.
Provkört. Med en ny, snål och miljövänlig motor siktar Volvo nu in sig på dieselköparna.
Motorn är dessutom riktigt stark, visar vår första provkörning.
Det är drygt 20 grader och vägen ringlar sig vackert igenom ett kuperat landskap.
Under huven på Volvon mumlar den nya dieseln lite halvslött.
Trafiken är gles, farten runt hundra och datorns uppgivna förbrukningssiffra 0,66 liter/mil - vi har kört så här i fem mil nu och det känns lite som att bekvämt flyta fram i landskapet.
En lastbil får mig att trampa till på gasen och jag överraskas återigen av det plötsliga och omedelbara accet.
Gasresponsen i Volvos nya 185-hästarsdiesel är faktiskt omedelbar.
Och kraftutvecklingen är mäktigt redan på låga varv, bilen slungas fram i en sugande fartökning.
Ny på nästan varje punkt
Första testslingan med Volvos nya 185-hästarsdiesel är drygt tolv mil, blandad motorväg och landsväg.
För mig hade den gärna fått vara dubbelt eller tredubbelt så lång. För det är en ren nöjesmaskin Volvos motorsmedja i Skövde har totat ihop under de två år utvecklingen har tagit.
Men så är den femcylindriga dieseln nu omgjord på nästan varje punkt.
Turbon är större, trycket högre. Med mer elektronik och fler sensorer utnyttjar motorn bränslet bättre.
Resultatet är högre effekt - och renare avgaser. Volvo har lyckats begränsa utsläppen av kväveoxider till mindre än hälften, jämfört med gamla 163-hästarsdieseln.
Nya dieseln har naturligtvis också fått partikelfilter.
Motorn är redan i produktion i tre varianter - med endera 185, 163 eller 126 hästar.
Alla Volvos stora bilar; S60, V70, XC70 samt XC90 erbjuds från och med nu med de nya dieslarna.
När nya S80 anländer i höst lär 185-hästarsdieseln vara ett av huvudnumren.
Det är den värd.
Fakta/Volvo V70 D5
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)