Studie visar: Tre mils räckvidd räcker långt
Uppdaterad 2016-09-28 | Publicerad 2016-09-27
Glöm tanken om jättebatterier.
Har bilen kräm för tre mil, täcker det 75 procent av resebehovet – det framgår av en ny undersökning VW gjort.
– Det överträffar andra siffror som nämnts i debatten. Det går uppenbarligen att elektrifiera en stor del av biltrafiken med laddhybrider, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil påRäckviddsångest är något som länge hämmat elbilsutvecklingen. Rädslan för att få batteritorsk övertrumfar rationellt tänkande och har i debatten blivit en av hindren som elbilar måste överkomma. De ”måste” ha en minst lika bra aktionsradie som en konventionell bil för att anses kunna konkurrera. Eller?
I ett pressmeddelande avslöjar Volkswagen att tre mil räcker långt.
Det är i en undersökning med laddhybridförare som VW kommit fram till att deras Passat- och Golf GTE körs till 75 procent på ren el.
– Att en så stor del av körningen sker på el både överraskar och glädjer. Det överträffar andra siffror som nämnts i debatten. Det går uppenbarligen att elektrifiera en stor del av biltrafiken med laddhybrider, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Laddstolpar inte ”livsviktigt”
Av de svarande angav 98 procent att de körde i bilens el-läge, nästan hälften av förarna laddade enbart hemmavid och ytterligare drygt 30 procent skrev att det till övervägande del utförde laddningen hemma. Och just detta visar enligt Sten Forsberg att massvis med laddstolpar inte är ett krav för att elbilar och laddhybrider ska vara ett fungerande alternativ.
– Den höga andelen hemmaladdning visar att en långtgående elektrifiering av biltrafiken inte kräver ett rikstäckande nät av snabbladdningsstationer. En snabb ökning av andelen laddhybrider räcker långt.
Bra alternativ även utanför storstäderna
Elbilar och hybrider har många gånger beskrivits som ett storstadsfenomen – bilar som helt enkelt inte fungerar i glesbygden i vårt avlånga land. Det synsättet vill dock VW ge ett nytt perspektiv på och anger att i deras undersökning är de svarande jämt fördelat mellan storstad och landsbygd. Och visst kör de med kortare avstånd en större del på ren el – dock så framgick det att andelen eldrift låg på 67 procent hos de som kör 25-50 mil i veckan.
– Elbilens miljöfördelar måste kombineras med räckvidden hos en konventionell bil. Att andelen elkörning är hög även bland dem som kör mer än 25 mil i veckan visar att laddhybriden löser denna uppgift väl, säger Sten Forsberg.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.