Provkörd: Nya Subaru Impreza
Publicerad 2013-07-17
Subaru Impreza gör en oväntat tam comeback
Subaru är känt för sina pålitliga och fyrhjulsdrivna bruksbilar. Med nya Impreza blir det lyckade konceptet tillgängligt för fler, med ett pris på rätt sida 200 000 kronor.
Men glöm rallyracern Impreza.
Impreza är ett modellnamn som mest av allt förknippas med grusvägar och smattrande boxermotorer. Bilens framfart i skogarna, tre förartitlar och lika många konstruktörstitlar i rally-VM, höjde märkets image radikalt. Ett tag drömde varenda 20-åring om en egen blå Impreza med guldlackerade fälgar.
Men sedan ändrades strategin. Prestandamodellen byggdes separat och skulle heta STI, betoningen låg på racing – inte rally.
Vanliga Impreza försvann nästan helt, alldeles för dyr för att konkurrera. Återlanseringen görs med en bil som inte är helt obekant. Halvkombikarossen är nämligen samma som hos Subaru XV, men utan skyddslister och förhöjd fjädring. Det är alltså samma bil, men med olika namn – allt enligt Subarus logik.
Imprezas chassi är sänkt till 16 centimeters markfrigång, jämfört med XV:s 22 centimeter.
Impreza marknadsförs mer som en basbil jämfört med mer livsstilsorienterade XV. Den går bara att få med en 1,6-liters bensinmotor på 114 hästkrafter.
Ingen precision i växlingen
Bilen är snål för att vara konstant fyrhjulsdriven, 0,62 liter milen för den manuella versionen och 0,59 liter per mil för den automatväxlade.
Vad värre är att fyrhjulsdriften frestar på prestanda. Boxermotorn har ingen hjälpande turbo eller kompressor, vridmomentet på måttliga 150 newtonmeter hittas först högre upp i varvtalsregistret och det blir till att växla flitigt.
Den femväxlade lådan har överlevt från förra generationen och har ingen vidare precision, lägena känns degiga på ett gammeldags vis.
Subaru framhäver gärna automatalternativet Lineartronic, en steglös kedjedriven transmission, som kostar 17 000 kronor. Kombinationen lockar främst eftersom man alltid har rätt motormoment till skillnad från en manuell låda som kan slira på kopplingen. Nackdelen med Lineartronic är att motorn varvar oproportionerligt mycket under accelerationen till dess att bilens hastighet ”hinner ikapp” motorvarvet.
För brukskörning är detta mer av en vanesak och i ärlighetens namn har vi kört betydligt långsammare steglösa växellådor än Lineartronic.
Ett par saker gör dock att den manuella växellådan ändå framstår som rätt val i Impreza. Fyrhjulsdriften arbetar jämnare, fördelningen mellan fram- och bakhjul är 50/50 medan den steglösa i stället har 60/40. Den manuella har dessutom lågväxel, något som konkurrenterna saknar och kan komma till användning på besvärlig väg och för att orka med tunga släp. Impreza får dra upp till 1 500 kilo.
Bäst för brukskörning
Fyrhjulsdrivningen är konstant över båda hjulaxlarna och fungerar erkänt bra. Det är en stadig bil på vägen.
Namnet förpliktar och självklart måste vi ut på en grusväg med nya Impreza. Någon rallykänsla erbjuds knappast men med viss provokation går att locka ut bakvagnen i lite vidare spår. Körglädjen lyser dock med sin frånvaro. Den förhållandevis svaga motorn lämpar sig bäst till brukskörning, inte att busa med.
Glädjande nog är Impreza inte lika styvnackat hård i fjädringen som XV. Framstolarna är lite korta i sittdynans framkant, men bekväma.
Breda bakdörrar underlättar in- och ursteg i baksätet. Och väl på plats behöver man inte trängas, det är väl så rymligt som i klassens riktkarl Volkswagen Golf.
Inredningen har låg mysfaktor, det är mörkt och på sina håll lyser plastigheten igenom med billiga detaljer. Allt är dock redigt och logiskt, i linje med bilens bruksiga framtoning. Färddatorn är särskilt informativ och kommer med snålkörningstips.
Bullerdämpningen är i snålaste laget. Vägljudet läcker in främst från de bakre hjulhusen.
Fortsätter vi jämföra med VW Golf 4Motion så finns den med dieselmotor och manuell växellåda från 210 400 kronor. En svår nöt för Impreza att knäcka, i alla fall utanför den redan trogna skaran av Subaru-köpare.
Ett starkt argument för köp är istället bilarnas kvalitet och driftsäkerhet, som är hög enligt olika undersökningar.
Det här är en bruksbil. Det mest basala är standard i grundversionen för 189 900 kronor medan Sport (plus 30 000 kronor) innebär tvåzons klimatanläggning, multifunktionsskärm, halvläder, regnsensor, farthållare och xenonstrålkastare.
Automatisk krockkudde
Sju krockkuddar inklusive knäkrockkudde är standard. Något osäker verkar den automatiska aktiveringen av passagerarkrockkudden. När något av ”kött och blod” som väger över 17 kg sitter där är kudden inkopplad. En indikering ges i displayen när den är urkopplad, men Subaru Sverige rekommenderar ändå att barnen åker bak.
Det smarta Eyesight-systemet med kamera som ser skillnad på olika trafikantslag och autobroms kommer inte förrän under nästa år, alltså modellår 2015. Värt att vänta på.