Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Klassikerna som gick i graven

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2015-11-03

BILDEXTRA: Kolla in nostalgitrippen – vilka bilar minns du bäst?

Folkbilar, ikoner och legender.

Vissa bilmodeller lyckas med tiden uppnå kultstatuts.

Aftonbladet Bil har listat tio klassiker som försvunnit och gått i graven. Vilken är din favorit?

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det finns ett ordspråk som lyder: ”Man vet inte vad man har förrän det är borta”. Det stämmer väl in på vissa bilmodeller.

Listan nedan innehåller rara klassiker som många mer än gärna skulle vilja ha ett fint exemplar av i garaget. Så kolla in den och missa inte bildspelet ovan – det är en härlig nostalgitripp.

VW Typ1 – 1938-2003

Das Auto nummer 1.

Ferdinand Porsches design som satte hela tyska folket på hjul. Volkswagen Typ 1 har haft många smeknamn och här i Sverige är den känd som ”Bubblan”.

Den svansmotorförsedda bilen har varit en succé i alla år och under sitt långa liv såldes det närmare 19 miljoner bilar.

Volvo PV444/544 – 1944-1965

Den svenska folkbilen.

Volvo PV var bilen som blev synonym med Sveriges efterkrigstid under sin livstid och totalt tillverkades det 440 000 exemplar.

Designen var väldigt USA-inspirerad och målet som Volvoledningen hade i utvecklingen var att ”… lyckliggöra den svenska publiken och i någon mån även utlandet, när fred inträtt”.

Mercedes 300 SL – 1954-1963

Modellen började egentligen sitt liv 1952 som en racingbil och det var först efter det att Daimler-Benz amerikanska importör föreslagit att bilen skulle bli en succé om den var gatlaglig – som den ikoniska ”måsvingen” fick grönt ljus.

Skälet till just dörrarna var inte något ”flashigt” utan traditionella dörrar fungerade helt enkelt inte – och vips så var en legend skapad. Att den vid sin lansering även var världens snabbaste produktionsbil skadade inte heller. 1963 lades produktionen ner.

Saab 96 – 1960-1980

Större, starkare, nyare och rymligare.

När Saab introducerade modellen 96 var det ”extra allt” jämfört med föregångaren 93. Bilen var även en mycket framgångsrik rallybil – särskilt med legendarer som Erik ”Carlsson på taket” Carlsson och Stig Blomqvist. Under 20 år höll Saab liv i modellen, även om den under lång tid levde lite i skymundan bakom den större 99:an.

Volvo P1800 – 1961-1973

Helgonets och Kungens första bil.

”Italiensk” design signerad praktikanten Pelle Pettersson och till en början byggd i England. P1800 var en udda Volvo men tack vare att Roger Moore i tv-serien ”Helgonet” rattade ett exemplar – blev bilen en succé. Totalt byggdes det 47 491 stycken bilar.

Alpine A110 – 1961-1977

Alpines härliga sportbil A110 var kanske aldrig någon effektstark bil, men med tanke på att den knappt vägde mer än 550-kilo, var den raketsnabb för sin tid.

Alpine A110 är inte minst en svensk-kändis efter det att Ove Andersson rattat sin bil till vinst i Monte Carlo-rallyt 1971 – och modellen gav Alpine den första WRC-titeln någonsin 1973.

Jensen Interceptor – 1966-1976

En engelsman med italiensk kostym och amerikansk accent.
Så kan man beskriva den grand tourer som Jensen byggde. För under det brittisktillverkade italienska formerna – doldes det en V8 från Chrysler. Men precis som för många andra sportvagnstillverkare slog oljekrisen ner som en bomb och kort därefter la man ner produktionen.

Saab Sonett –1966-1974

Det var 1956 som den första Sonetten såg dagens ljus som en ren (och helt öppen) tävlingsvagn. Udda nog var motor och växellåda vänd bak och fram för att få bästa viktfördelning.

När man valde att sätta Sonetten i produktion 1966 förvandlades bilen till en coupé med en tvåtaktsmotor. Bilen fick senare Ford-motor och en rejäl formförvandling. Men succén uteblev och Saab tyckte att det fick räcka när oljekrisen slog undan fötterna.

BMW 2002 – 1966-1977

Bilen som etablerade BMW:s image och företrädaren till 3-serien. Detta tack vare en relativt hög effekt, bakhjulsdrift och delad bakaxel vilket gjorde att bilen snabbt blev känd för sin körglädje.

Modellen var vändningen för BMW och på många listor över ”historiens bästa bilar” återfinns den lilla Beamern.

Lotus Esprit 1976-2004

Bonds undervattensbil är ett stycke filmkonstverk – och historia.

Modellen som mer eller mindre är synonymt med Lotus och var i produktion under lång tid.

Men trots tappra försök hade glansen från början av 80-talet falnat och totalt så byggdes det faktiskt inte mer än 10 675 bilar.

Har du en klassiker som inte är med på listan? Skicka in en bild på din bil och förklara varför just den platsar.

Följ ämnen i artikeln