Easy trendrider
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-23
Suzuki M800R hänger på powercruiservågen
För några år sedan slog powercruisertrenden ner som en blixt från klar himmel. Honda och H-D visade vägen och resten följde efter. Suzukis modell M800R presenterades 2005 och är en mellanklassglidare som rider på trenden. Den förblev oförändrad inför 2006.
Rent designmässigt känns Intrudern lite snål. Man får en känsla av att vissa detaljer kommer från någon annan motorcykel i programmet. Att sedan lacka allt svart var det mest ekonomiskt försvarbara. Smäcker, låg och lång? Ja, men också ogenomtänkt och omodernt med kardanaxel och trumbroms bak. Vattenkylaren är klumpig men gör sitt jobb väl.
Intrudern är lätthanterlig tack vare sin låga vikt och vill bli använd. En styrvinkel på drygt 33 grader och 141?mm ÊŒ79;försprång ger en för genren kvickstyrd hoj. Föraren sitter lågt med armarna brett isär och benen framåt.
Frambromsen på vår testhoj hade visserligen använts hårt men visade att det fanns nog med stoppkraft kvar. Fotbromsen å andra sidan imponerar inte alls.
Klent vridmoment
Suzukins motor har funnits med tidigare men återkommer här med både insprutning och katalysator för att passa de nya avgasreglerna. Vridmomentet är inte alls vad man skulle önska sig av den här typen av hoj och effekten ligger långt upp i varv. Växellådan känns bra och insprutningen visar inga konstiga egenheter utan funkar klanderfritt.
Instrumenteringen sitter väldigt tydligt framför föraren. Hastighets
mätaren har inbyggd digital trippmätare och klocka. Varningslamporna sitter i tankpanelen framför tanklocket.
På kurvig väg kan Intrudern upplevas lätt lömsk då den lovar mer än vad den kan hålla. Fjädringen slår lätt igenom och pinnarna tar i.
Priset har varit oförändrat sedan introduktionen och ligger på 79?900 kronor.
Suzuki bjuder dessutom på vagnskadeförsäkringen det första året. Kostnader och försäkring ligger relativt lågt men bränsleförbrukningen på 0,66 liter per mil är något högre än andra konkurrerande modeller. Hade M800 kostat 10 000 kronor mindre så hade det antagligen varit en stor framgång som budgethoj. Nu blir den bara en haltande enhet. En lagom bra, men törstig cykel i mellanklassen.
Manfred Holz/MC-Nytt