Volvos krockskydd bommade igen
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-28
Fotgängarskyddet klarade inte testet – bilen rammade dockan med kraft
När Volvo i våras visade upp sitt nya kollisionsskydd gick det åt skogen. Den nya S60:n brakade rakt in i en lastbil i stället för att tvärbromsa.
Nu har det hänt i gen. Under en demonstration för journalister från Australien körde en V60 över en testdocka tre gånger utan att stanna.
Inbjuden press var häromdagen kallade till en demonstration i Verona där Volvo skulle visa upp Pedestrian Detection, det automatiska fotgängarskyddet och denna gång med Full Auto Brake, d v s att systemet tvärbromsar bilen om det upptäcker en fotgängare framför bilen.
Tolv gånger kördes bilen mot testdockan. Nio gånger fungerade allt som det ska. Men tre av gångerna mejades dockan omkull av bilen, varav en av gångerna utan att ens bromsa.
Tidigare missöden
Det är inte första gången Volvos nya anti-kollisionsskydda fallerat. I våras skulle City Safety-systemet med fotgängarigenkänning presenteras för en samlad journalistkår. Det hela slutade med att en Volvo S60 kolliderade med en parkerad lastbil utan att bromsa.
Enligt Volvo Personvagnars presschef Per-Åke Fröberg beror det misslyckade testet på testdockan.
– Systemet är utformat för att fungera på riktiga människor, men dockan har sina begränsningar. Systemet behöver viss kontrast för att slå till och det räckte inte till här vid några tillfällen, säger han.
Felplacerad reflektor
– Det var den sista övningen på dagen efter att allt fungerat felfritt. En reflektor som ska hjälpa till att kompensera för att dockan inte rör sig var felplacerad. När det rättades till fungerade systemet, säger Per-Åke Fröberg.
Volvos nya modeller S 60 och V 60, som båda har det nya fotgängarskyddet, har genomgått utförliga tester. Volvo har själva kört 50 000 mil runt om i världen för att se att allt fungerar.
Har testats tidigare
– Systemet har testats av sammanlagt ungefär 1 500 journalister utan några problem, säger Per-Åke Fröberg.
– De gånger det misslyckas i tester vet vi att vi får negativ publicitet, men vi känner oss säkra på att systemet fungerar i riktiga trafikmiljöer, säger han.
TT