Lista: Här är bilarna tjuven inte rår på
Publicerad 2015-06-09
Tjuvarna får allt svårare att stjäla bilar – tack vare moderna bilars stöldskydd.
Men det finns fortfarande modeller som har ett svagt skydd, det framgår av en genomgång av årets bilar.
– Resultaten visar att 40 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
NVSA, New Vehicle Security Assesment, är en metod för att mäta hur bra stöld- och inbrottsskydd våra bilar har. Normen är hämtad från Storbritannien och i Sverige är det svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom den.
Klassificeringen görs i två steg. Först gör biltillverkarna själva en deklaration – därefter gör försäkringsbranschen en efterkontroll och ger modellen sitt betyg. Så vilken bil har bäst stöld- och inbrottsskydd? Jo, enligt NVSA är det Citroëns C5 med tillvalet Exclusive. Skälet till att den får den sista stjärnan är att bilen har laminerade sidorutor.
40 procent med toppresultat
Allt fler modeller får bra resultat och av tillverkarna är det Audi, Porsche och Volvo som ligger i topp.
– Bland de bästa när det gäller både stöld- och inbrottsskydd är bilar från exempelvis Volvo, Audi, Porsche, Volkswagen och Lexus. De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Dacia, Subaru och Suzuki, säger Anders Edvardsson.
Dock är det inte alla tillverkare som ”tillåter” stöldskyddstestning. Något som är olyckligt för konsumenterna eftersom de innebär att de inte kan göra en helhetsbedömning.
– Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes och Honda väljer att inte rapportera sina fordon för rating, säger Anders Edvardsson. Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för rating, finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken.
Påverkar försäkringspremien
I de fall tillverkaren/generalagenten väljer att inte rapportera in sina modeller. Kan det innebära att konsumenterna får betala en högre premie än nödvändigt.
– Vår rekommendation till försäkringsbolagen är att ge de bilar vi inte fått inrapporterade – en högre riskfaktor. Och ja, det kan innebära att försäkringspremien blir högre, säger Anders Edvardsson.
Något som NVSA även påpekar är att flera tillverkare väljer att lägga sitt bästa stöldskydd i separata paket. Volkswagen är ett exempel som NVSA lyfter fram som av de tillverkare som erbjuder versioner av samma modell som med säkerhetspaketet hamnar i toppskiktet, men utan det tillhör de sämre skiktet
På nvsa.se kan man se fullständig lista på alla modeller som testats hittills. Obs extern länk.