Blå lampor ger inte mer ljus än vita
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-30
Hej! I Aftonbladet Bil beskrev du hur svagt hel- och halvljus kunde kureras. Artikeln var mycket bra, men jag saknade information om att alla bilglödlampor är byggda för en spänning på 13,2 volt. Om volttalet ökas till 13,8 volt så minskar glödlampans livslängd med 50 procent. Och din voltmätare visade en spänning på 14,3 volt!
När det gäller vanliga lampor (ej urladdnings) med blått ljus så ger de inte mer ljus än de vita. Men färgtemperaturen är mer lik vanligt dagsljus. Därför syns väglinjer, vägskyltar och reflexer bättre med de blå lamporna.
Visst borde jag ha nämnt problemet med glödlampornas livslängd. En generator måste dock ge runt 14 volt för att batteriet ska ta emot laddning. Genom att byta regulatorn inuti generatorn kan spänningen sänkas till 14 volt. Men då blir det redan dåliga strålkastarskenet ännu sämre. Ty den Renault Mégane som användes i artikeln är ett typexempel på hur modern karossdesign kan hämma ljusflödet. Men lyckligtvis är detta en av marknadens smidigaste bilar att byta strålkastarlampor på.