Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fräck fransyska utmanar tysken

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-09-05

DUELL: Ford Mondeo mot Peugeot 407

Peugeots offensiv fortsätter. Efter succén med 307-serien fortsätter storebror Peugeot 407 på den inslagna linjen: billiga bilar med mycket utrustning. Men hur bra är 407 egentligen? Klarar den en duell med Ford Mondeo?

Peugeot 407 har allt som gör en bil till en succé. Snygg design, modern teknik och massor av utrustning till det superlåga priset.

Nästan samma sak skrev vi om Ford Mondeo för fyra år sedan och trots dalande försäljning har Mondeo förblivit biljournalisternas favorit i klassen.

Vilken är den nya klassledaren?

Peugeot har kopplat greppet om konkurrenterna. Nytänkande 307 har gjort Peugeot till Sveriges bästsäljande bilmärke efter Volvo och när mellanklassbilen 407 introduceras på allvar i september lär försäljningen öka ytterligare.

Den franska vinnarformeln består av lika delar design, teknik och pris.

Formgivningen sticker ut rejält även om 407 är en konventionell fyradörrars sedan. Tekniken är den allra senaste och priset klår till och med lågpriskoreanerna. Under 200 000 kronor, och då ingår all tänkbar utrustning. Motsvarande Ford Mondeo med samma utrustning kostar minst 25 000 kronor mer, och då handlar det ändå om en fyra år gammal bil.

Ganska bullrig

Testbilarna styr norrut längs vår teststräcka, ett otal mil med kraftigt varierande vägar, utprovad för att se igenom tillverkarnas reklamfloskler och gräva sig ner i sanningen om hur en bil uppför sig i verkligheten.

Lite överraskande, upplever vi redan från början nya 407 som väl bullrig. Det läcker in lite för mycket vägljud.

407 är känslig för underlaget. På jämn och fin väg är bilen tyst, men försämras vägkvaliteten så fortplantas mycket buller in i kupén. De breda 16-tumsdäcken som är standard kan vara en orsak, ett styvt chassi en annan. Bra är det i varje fall inte.

Ford Mondeo fick kritik redan från början för hög ljudnivå och den har inte blivit bättre med åren.

Båda bilarna har tvålitersmotorer, 407 har 137 hk, Modeo 145. Men det är inte den lilla skillnaden i effekt som gör Mondeo betydligt piggare i trafiken, det skiljer nämligen 200 kilo i vikt. Den modernare 407 innehåller mer och tyngre teknik.

Men detta märks inte lika tydligt i vägegenskaperna.

Mondeo - tveklöst roligast

I det krokiga vägparti vi kör efter motorvägen får vi god tid på oss att utvärdera motorkaraktär, växellåda och köregenskaper.

Mondeo blir favoriten, den tveklöst roligaste bilen att köra.

Tack vare låg vikt räcker motorn till skillnad från Peugeots som mest brummar ansträngt.

Ford har dessutom lyckats oerhört bra med Mondeons chassi.

Trots det långa axelavståndet vrider sig bilen runt med snabbhet och precision i kurvorna. Motorn har kraft, växellådan är smidig och lättväxlad. Styrningen har bra känsla och exakthet.

Nya 407 har minst lika reaktionssnabb styrning som Mondeo men en elektro-hydraulisk servo förtar en del av känslan i ratten.

Nya 407 är i praktiken snudd på lika kompetent på vägen som Mondeo. Men Mondeo är konsekvent överstyrd, man vet hela tiden hur bilen uppför sig.

Bra balans

Peugeot 407 har bra balans men kan ibland, lite överraskande, bli mer sladdvillig. Eftersom antisladdsystemet ESP är standard är dock 407 snarast säkrare än Mondeo som inte har ESP som standard. Mondeo är en riktig svansviftare på vinterväglag. Det är också standard.

407 har en ganska degig känsla i växelspaken - den som kört en Peugeot 307 känner igen sig.

Framstolarna i 407 är lagom skålade utan att kännas trånga. De har mindre skålning än Ford som har de bästa "sportstolarna".

Efter de krokiga vägarna och utvärderingen av vägegenskaper och balans är det dags för komfortesten på ett vägparti med öppnare landskap och rakare vägar.

Samt en genomgång av kvalitetskänslan i interiören.

Ganska snart kan vi notera att Peugeot 407 har tagit ett ordentligt kliv framåt jämfört med sin föregångare. Framstolarna är betydligt bättre än hos föregångaren och även bak sitter man mer bekvämt. Men trångt och lågt. Barn ser knappt ut, men trots det låga sätet slår en lång vuxen i taket.

Fram i Peugeoten kan man njuta av fiffiga armstöd som kan vinklas uppåt/framåt för långfärden. Körställningen är bra och ratten har ett fint grepp - dessutom är den snygg att se på.

Båda bilarna har instrument med vita siffror på svart botten som är lättlästa och tydliga. Varning för de "sportigare" vita instrumenttavlorna som finns som extrautrustning till 407, de mätarna är hopplösa att läsa av i halvdager.

Kvalitetskänslan är dock mycket bättre i 407 än hos Mondeo.

Testlagets omdömen om kvaliteten hos Mondeon varierade från "hopplöst pappigt bygge" till "strax under godkänd, inte mer".

Det skramlar rätt friskt när man slänger igen en dörr på Mondeo - knappast värdigt en bil för över 200 000 kronor.

Sååå stor är inte 407

Söker du goda kupéutrymmen är dock Mondeo bästa valet. Baksätet är det rymligaste i klassen och dessutom sitter man utmärkt tack vare fin lutning på sittdynan.

Peugeot ser på utsidan ut att vara den största bilen i den här duon, men det är en synvilla.

Fram är bilarna visserligen ganska jämbördiga vad gäller utrymme, men bak är Peugeot ganska trång - speciellt för knäna.

Längst bak är det inte heller överdrivet med plats. Bagagevolymen är 407 liter. Bakom en lucka i den ena sidoväggen döljer sig 25 liter till, men det är ändå inte speciellt generöst.

Ford Mondeo, som vi testat i halvkombi-version, rymmer 500 liter bagage. Sedanen 50 liter mindre.

Båda bilarna har fällbara baksäten, och man viker baksätets sittdyna framåt innan man fäller ryggstödet, då blir lastgolvet helt plant.

I Mondeo är dumt nog inte sittdynan delbar, så man får välja - last eller passagerare. Snålt.

Peugeots baklucka öppnas med ett tryck på fjärrkontrollen i nyckeln eller nollan i emblemet och vid stängning krävs viss kraft för att den ska gå igen ordentligt.

Säkerhetsmässigt är det här en kompetent duo, med fördel för den nya fransyskan. Peugeot 407 har fått fem stjärnor i EuroNcap:s krocktest. Ford Mondeo har fyra stjärnor.

Båda har aktiva pisksnärtsskydd fram som standard. Bra! Sex respektive sju krockkuddar är standard, 407 har även med knäkudde för föraren.

När det gäller aktiv säkerhet står 407 i en klass för sig. Den har antisladd, panikbromsassistans och kurvbromskontroll som standard. Ford har inte kurvbromskontroll och antisladd kostar 4 900 kronor extra.

När vi summerar ser vi att Mondeo fortsätter att regera som klassens mest körglada bil. Det är också den rymligaste med gigantiskt baksäte och stort bagage.

Peugeot 407 är trängre, form gick före funktion. Och köregenskaperna med arv från racerbanan blev inte bättre för det.

Resten vinner Peugeot

Däremot vinner Peugeot 407 allt annat. Komforten är bättre med behagligare fjädring. Köregenskaperna är definitivt inte lustfyllda men trygga och det standardmonterade antisladdsystemet ger ännu mer säkerhet.

Dessutom är krocksäkerheten bättre och bältesvarnaren effektivare.

Formgivningen vinner 407 på poäng. Mondeo ser bra ut med egen karaktär, men 407 bildar skola med sitt Ferrari-grin.

Men ekonomironden vinner Peugeot på knock. Med 2-litersmotor på 136 hk kostar den 199 900 kronor. Då ingår ALLT. Antisladd, automatisk klimatanläggning med olika temperaturer för förare och passagerare, färddator, farthållare, cd-radio med rattreglage (och bra mottagning för första gången i en Peugeot), snygg plyschklädsel, ställbara armstöd, regnsensor, automatiskt infällbara yttre backspeglar och så vidare...

Dyra däck

2,2-litersversionen med 166 hk kostar 11 000 kronor till. Fortfarande billigt, men försäkring och bränsle kostar mer och framförallt blir det dyrt med nya däck, 17-tum är standard på grund av större bromsskivor.

Med utrustning som räknas som standard numera, klimatanläggning, farthållare och färddator och ESP blir summan för 2-liters Ford Mondeo 228 600 kronor och då saknas fortfarande en hel hög av komfortprylarna som är standard i 407.

Räkna dessutom med att Peugeot får bättre andrahandsvärde.

John Argelander (bil@aftonbladet.se), Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se), Robert Collin

Följ ämnen i artikeln