Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Ferrari 458 Italia får F1-ergonomi

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-28

Spakar får ge plats åt knappar

Nu har Ferrari släppt mer info och ytterligare tio bilder på nya 458 Italia som ska visas i Frankfurt.

På salongen lovar vi att rapportera om hur den nya avancerade interiören fungerar.

Ferrari har hämtat inspiration från sina F1-bilar där föraren måste ha full fokus på det viktigaste. Därför återfinns de flesta reglage på eller nära ratten. Bland annat har man rationaliserat bort blinkersspaken och ersatt med två knappar på ratten där även helljusblink och avbländning finns.

Förlängda paddlar

Växelpaddlarna är förlängda så att de nu kan nås även vid extrema styrutslag. Generellt kan man säga att alla spakar är ersatta med tryckknappar eller vred med flera valmöjligheter.

Instrumentkonsolerna, med små,korta kluster, känns inspirerade av superbilen. Enzo På höger sida finns navigation, stereo, bluetooth, en digital hastighetsmätare och backkamera. På motsatt sida hittar vi en annan bildskärm där man kan se färddatorn och här finns också knapparna till farthållaren.

Men vem har karaktär nog att använda farthållare när 570-hästarsmotorn bakom ryggen ständigt pockar på uppmärksamhet?

Hårdkörningsvarning

Precis som tidigare Ferrarimodeller finns ett vred för inställning av bilens antisladdsystem som reglerar motor och växellåda samt bromsarna. Man kan välja mellan Race, CT off och CST off. Det finns även ett system där man får information om hur redo bilen är för hårdkörning. Warm-up, Go eller Over, det senaste för överhettat läge. Men det lär krävas rätt hård hantering för att få fram Over på skärmen...

Följ ämnen i artikeln