Land Rovers nya – ska utmana Volvo
Uppdaterad 2016-10-21 | Publicerad 2016-09-29
Rymligare interiör, mindre motorer och mer teknik.
Land Rovers nya Discovery ska övertyga omvärlden att välja brittiskt.
Ett tydligt mål är att försöka knycka kunder av Volvo.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaGöteborgs stolthet Volvo har lyckats oerhört bra på senare år.
Företaget har i Europa blivit en maktfaktor i suv-segmenten där gamle XC60 och nya XC90 är försäljningsledare i respektive klass. Och det har gjort det svenska märket nu jagas av andra.
En utmanare som verkligen vill kapa åt sig en bit av kakan är Land Rover och nu presenterar de sitt nya vapen i kampen: en ny generation av Discovery.
Mycket teknik
Enligt Land Rover är deras nyhet ”världens bästa familje-suv” och köpare ska förvänta sig att komfort, säkerhet och mångsidighet utan dess like. Exempel på detta är den sjusitsiga modellen är rymligare än en Volvo XC90, trots att bilen är smalare.
Britterna skryter även med att bilen ligger i framkant när det gäller teknik. Semi-autonom körning och en automatbroms som bromsar för fotgängare finns självklart med, men sen finns det en hel del lull-lull.
Som exempel går sätena att fälla elektroniskt eller via en telefonapp och vid insteg kan den niga 40 millimeter, därtill har bilen även nio usb-portar samt kan agera wifi-hotspot för åtta enheter.
Utseendemässigt så känns Land Rovern igen. Visst, den har lånat in de rundare formerna från Range Rover och den mindre Discovery Sport, men behåller samtidigt ”signaturtaket” med ett litet trappsteg bak. Det sistnämnda för att ge passagerare bak riktigt huvudutrymme.
Liten motor – stor kompetens
Nya Discovery kommer bland annat att erbjudas med en turbomatad tvålitersdiesel på 240 hästar under huven. Ett kraftverk som på pappret har en förbrukning på 0,65 liter mil och som tillverkaren hoppas ska locka bland annat tjänstebilsförare som har företagskrav på utsläpp.
Men till skillnad från Volvo som bara erbjuder fyror – kommer Land Rover även att stoppa större motorer i bilen och vid lansering finns det både diesel- och bensin-V6-alternativ.
Att man kan stoppa mindre motorer beror inte minst på att tillverkaren lyckats kapa bort ansenliga 480 kg tack vare en aluminiumplattform (samma som Range Rover).
Men även om det kan tyckas att Land Rover domesticerat sin Discovery med småmotorer och mindre tåligt chassi – tillverkaren bedyrar att det är en äkta arbetshäst och off-roadmodell. Markfrigången ligger på 28,5 centimeter och för de som vill testa så ska man kunna vada genom vatten på upp till 90 cm. För de som snarare är intresserade av att dra har Discoveryn en maxvikt på 3 500 kg.
På hemmamarknaden kommer instegs-Discoveryn med minsta motorn, med en prislapp på 43 495 pund, bli ett prismässigt attraktivt alternativ till både Volvo XC90 och Audi Q7. Vad bilen kommer att kosta i Sverige återstår att se, men strategin är tydlig. Discoveryn ska förmå nya suvköpare att välja ”orginalmärket”.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.