Släta vägar, smala däck – och robotar
Publicerad 2012-11-16
Avslöjat: Biltillverkarnas hemliga bränsletrix
Robotar bakom ratten, specialdäck och extra slät asfalt.
Det är några av trixen biltillverkarna använder för att tvinga ner de officiella bränsleförbrukningssiffrorna.
– Bilindustrin gör allt de kan för att få bra resultat, säger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto Motor & Sport.
Allt fler vill köpa en bensinsnål bil. Men siffrorna som presenteras av biltillverkarna stämmer inte överens med verkligheten.
Enligt en granskning av tidningen Auto Motor & Sport är tillverkarnas siffror hela 30 procent lägre än den egentliga bränsleförbrukningen.
– Konsumenten kan inte lita på förbrukningssiffrorna. Bilindustrin optimerar bilarna och förutsättningarna för att få extremt bra resultat, säger tidningens chefredaktör Alrik Söderlind.
Smalare däck
Mätmetoderna har länge varit höljda i dunkel men nu avslöjar Auto Motor & Sport hur tillverkarna går till väga.
Efter intervjuer med ett större antal – anonyma – personer inom bilindustrin har tidningen sammanställt de hemliga tricken.
Bland annat sätter man på smala däck som nötts till hälften – eftersom hårda och nötta däck rullar bättre än nya däck.
När det är dags för testet duger inte vanliga vägar. I stället hyr biltillverkarna in sig på en bana i Spanien där asfalten är extremt slät.
Proffsförare
Bakom ratten sitter inga vanliga bilförare – i stället anställer man professionella förare som är experter på att köra bränslesnålt. Allra längst går BMW som enligt Auto Motor & Sport sägs använda sig av en robot som kör bilen under testet.
– Bilindustrin jobbar mot att få fram bra siffror, de jobbar inte mot att få fram bra bilar. Det är ett problem och det gynnar inte konsumenten, säger Alrik Söderlind.