Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Västkustens pärlor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-27

Saab 9-3 cab upp i ringen mot Volvo C70

Saab har en lång tradition av att bygga cabrioleter.

Räcker det för att hålla en helt ny Volvo stången?

9-3 cabriolet går upp i ringen mot C70.

Den nya tidens cabrioleter har plåttak. Och det allra senaste är tredelade tak. Det ska ge bättre utrymmen, både bak och i bagaget.

Volvo C70 tillhör den mest moderna skaran cabbar. Alltså tredelat plåttak.

Saab håller kvar vid tygtak. Men man kan sin sak och 9-3 funkar definitivt som åretruntbil.

För 339 000 kronor blir du ägare till en Volvo C70. Priset inkluderar basmotorn på 2,4 liter. Det är samma femcylindriga maskin som i V70 och den ger 140 hästkrafter.

Långt ifrån en raket, men nya C70 är en glidarbil som bäst avnjuts i landsvägsfart. Då behövs inga raketprestanda.

14 000 för ytterligare 30 hästar

Vill man ha lite mer kraft utan att ruinera sig är 2,4i med 170 hästar ett gott alternativ. Merpriset är 14 000 kronor.

Volvos femcylindriga sugmotorer bjuder på ett skönt motorljud under acceleration. Något som blir än mer märkbart i en öppen bil som C70.

Största nackdelen med Volvos bensinfemmor är bränsleförbrukningen. Senare i år kommer 180-hästarsdieseln, D5, då kan man både åka snabbt och snålt.

Saab har också en diesel -– 1,9TiD med 150 hästkrafter. Men basmodellen har bensinfyran 1,8t. En tvålitersmotor som med turbo ger lika mycket effekt som dieseln.

Priset är 337 000 kronor, alltså tvåtusen kronor lägre än för billigaste Volvon. Men för att hamna på samma utrustningsnivå måste Saabkunden köpa till ett så kallat Performancepaket. Det kostar 24 900 kronor och då ingår klimatanläggning, eljusterbar förarstol, aluminiumfälgar, farthållare och lite annat lull lull.

Den verkliga raketen från Trollhätteföretaget är som brukligt Aero. Turbomatad V6-motor på 2,8 liter och 250 hästkrafter ger rejäl fart åt cabben. Motorljudet är härligt mulligt. Men priset skenar naturligtvis iväg lika kvickt som bilen. 440 000 kronor för att vara exakt. Kapa fyrtiotusen på det så har du toppversionen av C70 (T5).

Det är lätt att gilla C70

Men nu riktar vi fokus på basmodellerna.

C70 2,4 mot 9-3 1,8t.

När solen gassar och vinden rufsar i håret är det lätt att gilla C70. Saaben bjuder också på mycket njutning under så gynnsamma förhållanden.

Men Volvon är ett snäpp bättre. Största anledningen är komforten.

C70 sväljer såväl stora gupp som små ojämnheter med bravur. Man åker överraskande bekvämt.

9-3 går fint över guppen men klarar inte skarvar och potthål lika bra.

Det känns att Volvon är en nyare konstruktion.

Men cabrioletkomfort handlar inte bara om fjädringskomfort. Vindbrus, turbulens och klimatanläggningens förmåga att hålla alla åkande varma – eller kalla – spelar också stor roll.

På dessa punkter märks att båda tillverkarna jobbat hårt för att göra alla på gott humör. Baksätena är naturligtvis trånga och blåsiga, men fram åker man kungligt. Får man för sig att cabba ner vintertid går det också bra. Klimatanläggningarna pumpar ut tillräckligt med varmluft. Och åker man bara två monterar man med fördel den tillhörande vindavvisaren. Då försvinner en stor del av turbulensen.

Byter skala med takbyte

Klimatanläggning är standard i C70. Till 9-3 ingår det i Performancepaketet.

En egenhet med Saabs klimatanläggning är att temperaturinställningen övergår i en tiogradig skala när man cabbar ner. Det är rimligt att temperaturen man ställde in med taket uppe inte kan bibehållas med taket nere. Säg att du hade ställt in 21 grader med taket på. Då blir det siffran ”2” med taket fällt. Logiskt? Nej, ge oss en vanlig temperaturskala istället, Saab.

Jämnt lopp i komfort

Nog om det. Totalt sett är det mycket jämnt på komfortplanet. Volvon har bättre rullkomfort och ljudnivån med taket uppe är lägre. På dålig väg är dock ljudnivån med tygtak lägre än med plåttak.

Första körintrycket av C70 är att styrningen känns för lättvevad. Servoverkan är nästan i klass med amerikanska bilar. Men Saaben har lika lätt styrning. Och efter en stund bakom ratten vänjer man sig.

9-3 slinker lätt igenom kurviga partier och är underhållande att köra aktivt med. Men vägen bör helst vara slät som hjässan på en vattenkammad konfirmand. Annars blir färden studsig och det rister i karossen. Styrningen är direkt men tyvärr rycker och drar det i ratten vid gaspådrag på typiskt Saabmanér. Fenomenet blir värre i de motorstarkare versionerna. I toppmodellen Aero gäller det att hålla ordentligt i ratten vid kraftigt gaspådrag.

Volvon är också underhållande att köra på krokiga småvägar. Men bilen trivs bäst när farten inte är alltför hög. Den lättvevade styrningen känns exakt men mycket information från vägen filtreras bort. Mest till fördel för den totala körupplevelsen. C70 är framförallt en glidarbil.

Just därför känns en motorstark version inte nödvändigt. Detsamma gäller egentligen också Saaben, hur gärna företaget än vill profilera sig som sportiga.

Fyrsitsiga cabrioleter anspelar på att vara lite praktiska. Fyra ska till nöds kunna åka och när det är semesterdags bör två personer kunna vara borta längre än en helg.

Saab erbjuder 35 liter mer bagageutrymme med suffletten fälld. Men uppcabbat är förhållandet omvänt -– Volvon har då 52 liter till godo.

Slipper fälla upp taket

En smart finess på Volvon är att paketet med taksektionerna går att höja upp för lättare i- och urlastning av bagage. På så sätt slipper man fälla upp taket varje gång man vill in i bagagutrymmet. Skönt! Att få upp taket tar nämligen hela 41 sekunder. Att fälla tar 37 sekunder.

Här har Saab en uppenbar fördel med sitt tygtak.

Endast 21 sekunder krävs för nedfällning och åt motsatt håll tar det 27 sekunder. Bäst är dock att taket kan manövreras i farter upp till 30 km/tim. Både praktiskt (vid regn) och roligt.

Som sig bör i Saab och Volvo är sittkomforten fram mycket god. Saabstolarna är något bättre, Volvons sittdyna är aningen kort. Men körställningen är å andra sidan snäppet bättre i C70. En fördel med 9-3-stolarna är att bältet är integrerat i stolen vilket gör att det alltid hamnar rätt. Dessutom är det aldrig i vägen när man ska kliva in i baksätet. Volvons bälte är i vägen när man ska sätta sig i baksäte. Bältet har även en irriterande förmåga att glida ner på bröstet istället för att ligga över axeln.

Saab vinner baksätesronden tack vare något mer benplats. Men ingen av bilarna lämpar sig för fyra vuxna – i alla fall inte längre sträckor.

Visst lockar det med en cabriolet att njuta årets semester i.

Och allra hetast är Volvon.

Men årets tilldelning på 700 bilar är slut och beställer man i dag får man sin bil efter nyår. Faller Saaben dig på läppen finns det bilar att köpa ute hos handlarna.

Men Volvon känns klart värd att vänta på. Den är dessutom billigare att äga.

Gyllene Tider sjöng Sommartider hej hej – och tänkte på västkusten, sol och vatten.Vi gnolade Sommartider hej hej och körde till Orust för klippor, sol och cabbar. Och ska man åka cab på Sveriges framsida väljer man så klart västkustens pärlor – nya Volvo C70 och favoriten Saab 9-3.

Martin Ström (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln