Komfort mot sport
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-26
Två bästsäljare som tuffat till sitt utseende
En ny fransyska och en ny tysk, båda i den tuffa Golfklassen.
Fräschare och säkrare än förr, men med helt olika kynne.
Audi A3 prioriterar sport, Renault Mégane komfort.
Det är skillnad i status på Audi och Renault, och det avspeglas i priset. A3 är tiotusen kronor dyrare än Mégane trots att den har svagare motor och två dörrar mindre. Men betyder det att den är mycket bättre?
Gamla A3 blev succé för Audi, den sålde mycket bättre än förväntat. Efterföljaren är naturligtvis förbättrad på en rad punkter. Designen är uppstramad och bilen ser kompaktare och sportigare ut. Den har fått bättre köregenskaper och mer utrymme. Samtidigt blev den 9 000 kronor dyrare.
Renault Mégane II har gått upp hela 20 000 kronor i pris. Renault motiverar höjningen bland annat med den kraftigt förbättrade säkerheten. Men vill man ha samma aktiva säkerhet som Audi A3, kostar ett antisladdsystem 8 200 kronor extra.
Sportig känsla
A3 finns bara som 3-dörrars - en "sportkombi" med fem dörrar kommer om ett år. Mégane finns med tre dörrar, men svenska importören väljer att ta in den enbart som 5-dörrars.
Tack vare ökat axelavstånd erbjuder nya A3 riktigt hyfsat benutrymme i baksätet. Väl på plats sitter två vuxna bekvämt, tre får plats i nödfall.
Baksätet i Mégane är dock både rymligare och ljusare, och tre personer har lite mer plats att röra sig.
Trots fina stolar och ställbar ratt är det svårt att hitta riktigt bekväm körställning i A3. Men känslan är sportig, och det intrycket förstärks på vägen.
Som tillval finns sportchassi till A3, men det avråder vi från. Redan standardchassit är stötigt och obekvämt, och det släpper in störande mycket vägljud.Både A3 och Mégane har elektromekanisk styrning. Servosystemet arbetar med elmotor i stället för pump och hydraulolja. Man spar vikt, utrymme och några droppar bränsle.
Styrningen död
Men konsten är att få till rätt styrkänsla. Renault har inte lyckats; styrningen känns död och ger minimal vägkontakt. Ibland blir den rent av lite obehaglig. Här måste Renault gå in och förbättra konstruktionen.
I A3 fungerar styrningen som den ska. Bilen har utsökt känsla i ratten, både direkt och exakt.
A3 har antisladdsystemet ESP som standard men du kan välja att koppla bort det själv. Till Mégane kostar ESP extra och det kan inte kopplas ur. Méganes ESP griper in ganska abrupt och ger rejäl understyrning på grusväg medan Audi känns både rolig och säker oavsett om systemet arbetar eller inte.
Säkerhetsmässigt ligger de två bilarna förmodligen mycket nära varandra. Nya Audi A3 har inte krocktestats av Euro Ncap ännu, men naturligtvis siktar Audi högt. A3:ans 1,6-litersmotor på 102 hästkrafter är ganska karaktärslös, och får slita hårt i den 1 360 kilo tunga bilen. Den matchar inte chassits sportiga egenskaper.
Tvålitersmotorn på 136 hästar i Mégane är mycket trevligare, med bra kraftreserv för omkörningar. Tyvärr är den sexväxlade lådan lika okänslig som styrningen.
Den svagare Audimotorn drar lite mindre bensin än Renaults, och det bidrar till att den totala ekonomin jämnar ut sig. Service och delar är dyrare till Audi, men Renault tappar mer i värde.
Det blir snudd på dött lopp: A3 kostar 113 kr mer än Mégane per månad, eller 68 öre milen.
Väljer man den sportiga motorn till A3 - en 2-liters direktinsprutad FSI-maskin på 150 hästkrafter - blir dock bilden en annan. Snålversionen kostar då nästan 210 000 kronor, och med lite extra snuddar man snart kvartsmiljonen. Fortfarande med bara tre dörrar.
Givna valet
Som stadsbil för två personer duger dock A3 1,6 fint. Motorn räcker till och bullret kanske inte stör så mycket, men den hårda fjädringen får man leva med.
För den som uppskattar komfort är Mégane det givna valet. Man sitter skönt, och ljudnivå och fjädring imponerar. Dessutom får man både fem dörrar och en kraftfull motor för pengarna. De fräna franska formerna gör också Renaultköpet lite roligare. Det ska väl synas att man köpt ny bil!
Björn Bergman, Johannes Collin