Livet i gräddfilen
Uppdaterad 2018-07-05 | Publicerad 2013-02-14
Vi lever i den övre världen - med Audi A8L W12 och BMW 750d
Vissa bilar driver en till vansinne, andra är bara vansinniga i sig själva.
Vi körde Audi A8 L W12 för 1,7 miljoner mot BMW 750d x-drive för 1,2 miljoner.
Hur är de att leva med egentligen?
BMW 750d x-drive är en imponerande bil. Det är vanliga Audi A8 också. Men Audi A8 L W12 med extrautrustning för runt en halv miljon är något annat.
– Det här är bilen som man säger ”Vad i helvete?” när man kliver in i den. Det är också bilen som impar mest på de som inte är bilintresserade, säger Tom Fägrell på redaktionen efter att ha kört den.
Vi går till toppen
Vi som är bilintresserade då?
Benjamin Ekroth och Bo Svernström bestämde sig för att gå till botten – eller snarare till toppen – med detta allvarliga ämne. Fast vår konversation började lite i fel ände.
Benjamin Ekroth: Har den pool? Och varför finns det inte fler vitvaror på tillvalslistan? Som kylskåp, mikrovågsugn …
Bo Svernström: Bra fråga, den kostar ju som ett mindre radhus … Men folk på redaktionen var oväntat bäsiga när det gällde BMW:n. Tom tyckte att den var gubbig. Andra tyckte att det var en bil för nyrika i förorten.
BE: Men de har ju fel! När vi stannade vid ett rödljus satt ju Fredrik Reinfeldt i just en BMW 7-serie bredvid oss …
BS: Precis. BMW:n är ju hyfsat politiskt korrekt. I alla fall för en moderat. Audin däremot … Den är ju så lite politiskt korrekt som det går att tänka sig. Jag tror inte att Reinfelt skulle ha kunnat åka i den …
BE: Den är höger om höger…
BS: Några företagsledare skulle möjligen ha en men annars är den svårplacerad.
BE: Limousinservice skulle kunna använda den, men det är bara då … Inte ens en greve i lederhosen i Bayern …
BS: Fast utanpå syns det inte så mycket. BMW:n ser ut som en vanlig 5-serie på håll och A8 är svår att skilja från A6.
BE: Den har ju det lilla W12-emblemet … Jag har ju hånat Audi A8 tidigare för att den ser ut som en Audi A4, men nu har BMW gjort lika dant … Jag fattar inte riktigt poängen med det. Så trist.
BS: Så skönt. Nu går det ju att handla på Konsum utan att mötas av en folksamling nyfikna när man kommer ut. Jag har väldigt svårt för lyxbilar som syns för mycket.
Extrautrustad för en halv miljon
BE: De får gärna vara diskreta men de behöver inte vara anonyma.
BS: Det har du rätt i. Särskilt inte för det priset. Audin den dyraste bilen jag kört hittills …
BE: Jag har ju kört fler … Men det kändes inte som om den var så dyr. Förutom att den hade en vansinnig tillbehörslista, så kändes det inte riktigt. Man satt ju fortfarande i en Audi.
BS: Det är svårt att värdera en skinnklädsel som kostar som en bättre begagnad Volvo. Det är väldigt konstiga pengar i Audin.
BE: Man vill ju se att man ska få något för pengarna. Vissa saker ser man ju. Tv i baksätet, massage i sätena, yada, yada … Det kan man fatta. Men har jag betalat så mycket vill jag att det ska märkas. Och inte kännas som en vanlig Audi.
BS: Ja, priset är ju skrämmande. Audin kostar runt 1,7 miljoner. Och BMW:n kostar runt 1,2 miljoner kronor.
BE: Vänta lite… Audin kostar 1,27 miljoner i grundpris. Är den extrautrustad för 500 000 kronor?
BS: Japp. Skinnklädseln kostar runt 150 000 kronor, stereon 63 000 kronor, så bara de kostar nästan 220 000 kronor.
Ser ut som en A4
BE: Fy fan, vad dumt! Haha… I stället för att larva runt med de här tillbehören kan man ju köpa en Porsche Boxter att ha på släp…
BS: Touché! Ju mer man tänker på det, desto mer bisarr blir bilen. Vad är poängen med de här bilarna? Det måste det ju vara att göra intryck … särskilt i Audins fall.
BE: Ja. Men det misslyckas man ju med eftersom den ser ut som en A4.
BS: Men tänk dig att svänga upp och skjutsa någon med en av de här bilarna… Särskilt Audin. Sedan är ju det här en lite orättvis jämförelse. BMW har ju också en förlängd version av 750 …
BE: Jo, det är klart. Men som vi märkte igår när vi testade baksäten, så har ju BMW:n ett riktigt bra baksäte i alla fall.
BS: Absolut! Men Audin med sin motor… Det ger ett svårslaget första intryck för vilken passagerare som helst. Helst ska man ju ha en chaufför också.
BE: Den här mittkonsoll-grejen ger ju ett annat intryck. Och den har ju mittkonsoll med knappar även i den vanliga versionen. Hade BMW haft det också, hade det känts lite mer att kliva in i … jag vet inte vad.
BS: Det är lite som att åka första klass i flyg. Det ska vara lyxigt – och bekvämt. Och Audin är ju verkligen första klass.
BE: Tills du börjar åka med den. De har ju missat det grundläggande med komforten, nämligen dämpat vägljud, och försöker hämta hem det med gadgets i stället.
Oväntat bullrig
BS: Det ligger lite i det. När man kör är det ett himla buller där bak. Och kör man över grusväg låter det rejält.
BE: Ja, det är ju vägljud och buller som inte riktigt anstår en sådan bil.
BS: Det är lite märkligt. Audi silar ju mygg här… De har dubbla sidofönster, en helt inbäddad kupé – och så har man inte isolerat den tillräckligt undertill. Jag vet inte hur man tänkte riktigt.
BE: Nej och stolarna är inte så där sköna. Jag skulle inte få för mig att somna. Där kändes BMW:s stolarna mycket gossigare, de var ju lite lazy boy-fotölj-aktiga. Lite ”Mmmm, här sitter jag…”
BS: Så kände jag också. Köregenskaper då? Jag förväntar mig något i stil med pansarkryssaren Potemkin: stabila, toktrygga jättar. Men Audin försökte vara lite sportig, rapp i styrningen vilket gjorde att så fort jag bytte radiokanal var jag på väg någon annanstans än rakt fram.
Och jag upplevde den som lite svajig på vägen i komfortläget. Precis som en A6 Allroad vi körde.
BE: Man idiotförklarar sig lite när man säger att en Audi är svajig, det brukar vara det enda de är riktigt bra på, att göra bilar som går rakt fram, men kanske var det lane assist-systemet som kom in.
BS: Kanske, men jag är inte helt säker … BMW:n hade inget sådant för sig. Den fortsatte i den kurs man tagit ut.
BE: Varför Audi har valt att göra den sportig kan man undra…?
BS: Fjädringskomforten var suverän i båda två. Tänkte du på när vi körde över kullerstenarna på Riddarholmen? Då märktes fjädringen – eller rättare, märktes inte. Fantastiskt.
BE: Precis. Det man stör sig på Audin är inte fjädringskomforten utan snarare buller…
BS: När vi pratar märker jag att det är konstiga bilar att prata om…
BE: Ja, BMW:n är ju en bil. Men Audin är ju typ ett extrarum till prinsessan Lillians svit.
BS: Eller en lyxjakt i Monaco…
BE: Den är en biosalong, en balsal och vardagsrum…
BS: Man hör champagneklirret…
BE: Precis.
Såg programmet i bilen istället
BS: Det skulle vara konstigt att åka och storhandla i Audin. Eller skjutsa ungarna till träningen… Nu skjutsade jag inga ungar i Audin, men jag körde runt min fru.
BE: I baksätet?
BS: Absolut.
BE: Gick det att prata? Hon befanns ju sig i typ en annan världsdel…
BS: Jodå… Men först ville hon inte åka, för hon tittade på ett tv-program. Hon gav med sig när jag sa: ”Du kan se det i bilen i stället…”
BE: Coolt.
BS: En annan sak är ju hur begränsad den är. Jag menar, den är drygt 5,20 meter lång – men ändå ”ledsen, vi kan inte skjutsa din kompis, för det finns bara tre sittplatser”.
BE: Det är ju en jävla festbil. Den är mest rolig som ett partytrick. För att förlänga festen. ”Fest ikväll? Vi tar Audin så kan vi ha förfest i bilen!”
BS: Fast man kan ju glömma alla klassiska hångelscener i baksätet. Man sitter ju typ tre meter ifrån varandra med den jättelika mittkonsollen.
BE: Sant, sant… Knappt i framsätet heller. Där har man också en konsoll i vägen
BS: Om man ska vara riktigt hård funkar bilen egentligen bara för Nobelfesten. Däremot storhandla och skjutsa ungar i BMW, no problems.
BE: BMW är ju mycket mer verklighetsanpassad. Och man kör den själv.
BS: Audi är dessutom lite som en flygplanscockpit. Det ser avancerat och fränt ut men man behöver en manual för att hitta …
BE: Det är lite typiskt Audi, allt är gömt inne i menyer. BMW:n är mycket mer logisk. Att ändra från komfort till sport till exempel. Det gör du direkt med en knapp och du ser direkt vad du gjort.
Frän BMW-display
BS: BMW:n är mer en bil som man ska köra, inte flyga med…
BE: Jävligt cool digital display BMW:n hade förresten. Den digitalanaloga hastighetsmätaren och varvräknaren. Märkte du att den blev röd när du ändrade till sportläget. Det gillade jag faktiskt. Även om den var lite ful i sportläget …
BS: Jag var impad av hur tydlig den var. Man hade nästan känslan av att den var analog. Men den kostar typ 3 000 kronor.
BE: Audin kändes som en… Audi. Men den där paraplykryckan till växelspak på Audin, den gillade inte jag. Och så är den ful.
BS: Den signalerar så tydligt att den vill vara fin. Som Bang & Olufsen.
BE: Eller ett porthandtag till ett herresäte.
BS: I BMW:n är växelspaken mer en växelspak – även om den också är digital.
BE: BMW:n går så lent. Vilken smekning till bil det är. Jag tänkte på det när jag rullade ut ur garaget med en hip-hop-låt på radion. Totalt friktionsfri på ett coolt och bra sätt.
BS: Audin studsar man inför när man sätter sig i den. Men BMW:s storhet upptäcker man först när man kör den.
BE: Ja, BMW:n växer – och Audin krymper.
BS: En sak som imponerade på mig var bensinförbrukningen. Särskilt hos Audin. Visserligen går det inte att komma under litern. Men för att vara en W12 och väga mer en två ton och fyrhjulsdriven tycker jag att det var imponerande. Och prestandan är ju vansinnig.
BE: Ja, den suger iväg.
BS: Något så djävulskt… Jag gjorde någon omkörning och blev själv chockad över hur snabbt det gick. För att inte tala om personen jag körde o …
BE: Man invaggas ju att det är en smygande limousin.
Vibrationsfri W12-motor
BS: Men även här är ju BMW:n enastående. Det är inga problem att ligga på 0,75-0,8 liter per mil. Och det är inte heller någon lätt bil.
BE: Och motorn. 380 hästar. Jag har kört andra dieslar, ta bara en vanlig V70 med D5-diesel, den är inte snålare. Ändå har den bara drygt 200 hästar och är en lättare bil.
BS: Men man hör BMW-motorn mer än hos Audin. Audis motor är fantastisk! Helt ljudlös! Jag tror aldrig att jag har kört en sådan motor.
BE: Ja, och helt vibrationsfri.
BS: Verkligen. Flera gånger stod jag vid ett rödljus och trodde att den hade dött, tills jag tittade på varvräknaren.
BE: Men där tycker jag att BMW lagt sitt krut på rätt ställe. Om det är något man vill höra i en bil är det väl motorljudet.
BS: Ja, hellre motorljud än vägljud. Och kör man motorväg hör man inte motorn. Det slår mig att
det är något väldigt tyskt över de här bilarna. Bra – men opersonligt.
BE: Precis. Smart. Men gjort av en ingenjör. Mycket teknik och lite… Ja …? Mysig Bentley-känsla. I den här prisklassen börjar man ju närma sig den riktigt fina världen. Och då är det ju brittiskt herrklubbs-läder och kassaskåp som gäller.
BS: Har du fått reaktioner från folk då?
Jurrasic Park
BE: Nej, inte direkt faktiskt. Har du?
BS: Ja. Audin har ju dragit ögonen till sig. En granne gick förbi när jag försökte ordning på tv:n i baksätet. ”Fungerar inte tv:n hemma nu?” Men det är allt. Vem köper dem?
BE: Ingen av bilarna riktar sig till en målgrupp under 50-60 år. Ja, skulle vara Audin då. Baksätet skulle vara perfekt för en sexåring som vill titta på tv.
BS: Loke, 9, tittade på Jurrasic park i baksätet. Och det kändes helt rätt att det handlade om dinosaurier. Den är ju lite av bilvärldens urtidsdjur. Men bortsett från nio, elva-åriga killar som ju älskar Guinness rekordbok-bilar, tror jag inte att det är många som skulle vara bekväma med en sådan bil. Den är som att vara med på en lite för fin middag. Man känner sig uppklädd…
BE: … och bortkommen. Som på en lite fånig middag med hyrsmoking.