Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

BMW 5-serie GT nu officiell

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-25

Premiärvisas i Frankfurt i höst

Redan i februari fick Robert Collin bekanta sig med kommande BMW 5-serie GT.

Nu har konceptbilen förvandlats till färdig bil och BMW väljer att släppa både fakta och bilder även om det är långt kvar till premiärvisningen på Frankfurtsalongen i september.

Yttermåtten snackar stor bil, riktigt stor faktiskt. Fem meter lång, 1,9 meter bred och 1,56 meter hög och med en hjulbas lika lång som BMW:s lyxbil 7-serie, alltså 3,07 meter. Praktiskt är ledordet. Inte bara måtten påminner om 7-serien, inredningen är nästan en kopia av lyxbilens.

Markfrigången är som en vanlig personbil men takhöjden och sitthöjden är tio centimeter högre. Ungefär tio centimeter högre än nuvarande 5-serie, men tio lägre än X5. Halvhögt, om man vill. Eller som Robert uttryckte saken efter provsittningen av konceptet:

Rymlig – med råge

”Man måste inte huka sig, men man behöver inte heller kliva upp ett steg. Rätt in, ner med rumpan i sätet och in med benen. Färdigt.”

Som tur är har BMW tagit till vara på de generösa måtten och skapat en mycket rymlig kupé. Bilen är normalt femsitsig men kan beställas med två separata stolar i baksätet.

Skjutbart baksäte

Baksätet är skjutbart tio centimeter för bättre bagageutrymme vid behov. När man skjutit fram sätet blir utrymmet hela 590 liter och fäller man baksätet ökar volymen till 1 700 liter. Och eftersom bagageluckan hanteras på samma sätt som i Skoda Superb, det vill säga antingen som en vanlig sedanlucka eller som en halvkombilucka, så blir det lätt att lasta in stora föremål.

Tre motoralternativ

På motorsidan hittar vi inga överraskningar än så länge. Men en åttastegad automatlåda som standard är nytt. Två bensinare och en diesel står till buds, alla tre ger prestanda i toppklass och lär kosta därefter. 535 GT har turbomatade 3,0-literssexan på 306 hk och klarar sprinten till hundra på 6,5 sekunder. Mer turbokraft finns i V8-motorn som ger 407 hk och kapar sprinten med en sekund.

Vill man ha diesel gäller treliterssexa på 245 hk och 0 - 100 km/tim på 6,9 sekunder. Fördelen är givetvis förbrukningen som sägs hållas på låga 0,65 l/mil och 173 g/km CO2.

Följ ämnen i artikeln