Linda, 29, gav Jaguar ny look
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-01-03
Känd symbol i ny tappning
Märket på instrumentpanelen – känns det igen?
Så nytolkas Jaguars kända symbol av designern Linda Andersson, 29.
Hon var med om att rita det nya framtidskonceptet för Jaguar, C-FX.
Bland annat Jaguarmärket i ny tappning. Att ge sig på ett så känt märke?
– Det är en förenkling, men det visar klart och tydligt vad det står för, säger hon.
Fram- och baklyktor är också hennes verk, strålkastarna inspirerades av Star Wars.
Spanar mot framtiden
Vänersborgsfödda Linda är handplockad. Hon läste industridesign i Umeå, fortsatte med Transport Design i Coventry där examensarbetet upptäcktes av Jaguars designchef. Och under hennes två år på Royal College of Art i London var företaget sponsor.
Sedan 2002 är hon anställd på avdelningen som spanar mot framtiden, Advanced Design.
– Vi är sex designers och två chefer, men det är massor av folk inblandade, ingenjörer och inte minst modellörer är viktiga.
Visas i Detroit
Den 7 januari presenteras teamets konceptbil C-FX på bilsalongen i Detroit.
– Det är en framtidsvision. Det är den riktning vi vill att Jaguar ska ta i framtiden, säger Linda.
Men hur märkvärdigt som helst kan det inte bli.
– Vi har ett arv och en historia man måste ta hänsyn till. Att hålla det i bakhuvudet och samtidigt designa moderna och innovativa produkter är viktigt känner jag.
Inte många kvinnor arbetar med bildesign.
– Men i dag finns fler och fler kvinnor som har pengar och kan investera i bilar. Det är mer och mer viktigt att kvinnor är med och designar dem också!
Lena Olsson