Årets tio dyraste bilar
Uppdaterad 2012-01-21 | Publicerad 2012-01-19
Hästkrafter, ädelträ och kolfiber - mmmm...
Ingen Rolls-Royce på listan. Bara två italienare platsar. Och en svensk finns med. (Nej, det är inte en kombi.) Att läsa listan över årets tio dyraste bilar som Forbes sammanställt är inte alls vad man väntat sig.
När affärstidningen Forbes listar världens dyraste bilar dyker det upp en del överraskningar. Har inte du heller hört talas om SSC Tuatara eller Hennessey Venom GT? Ingen fara. Du är i gott sällskap. Det är ju inga problem att bygga en extremt dyr bil. Är serien tillräckligt liten och materialen tillräckligt dyra - ja, då skenar prislappen iväg. Och när biltillverkarna leker med material som kolfiber, lägger till keramiska bromsar och inreder med dyra träslag och trimmar och handbygger - visst, då har inte många råd.
Forbes har räknat på listpriser hos handlare och begränsat sig till en modell per tillverkare. Annars hade Maybach, Bugatti och Koenigsegg dominerat listan. Forbes har varit ambitiösa och letat bland små tillverkare och begränsat sig till nytillverkade bilar. Inga auktionspriser eller gamla DB5:or som Sean Connery har rattat.
Som om inte inköpspriset är högt nog. Sen ska ju bilen köras och underhållas. Att byta ett par keramiska bromsar kostar. Bara på en dussinbil som Audi R8 kostar det 107 000 kronor. En uppsättning däck till en Bugatti Veyron SS går loss på 200 000. Nu har vi i Sverige tur eftersom vi har så nära till Danmark. Dyrare blir det för kineser eller amerikaner när deras Zenvo ST1 måste skeppas till Danmark för reparationer. Se där, ett spartips!
Japp. Det kostar att ligga på topp. En sån tur att räntan är låg just nu. Det nya bensinpriset ställer däremot till det lite.