Fakta/Volvo V40
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-06-28
Motor: 4 cyl, 1 948 cm3, effekt 160 hk vid 5 100 varv/min, vridmoment 230 Nm vid 1 800 varv/min.
Acceleration: 0–100 km/tim på 8,5 sekunder.
Toppfart: 220 km/tim
Förbrukning (bl): 0,89 l/mil.
Längd/bredd/höjd: 448/172/142/256 cm
Tjänstevikt: 1 395 kg.
Nypris: 204 900 kronor.
Serviceintervall (2,0T): 2 000 mil
Normal service: 3 334 kr
Större service 6 000 mil: 4 514 kr
Kamremsbyte 16 000 mil: 10 179 kr
Reservdelar
Bromsbelägg fram (par) 736 kr
Bromsskivor fram (par) 1 466 kr
Komplett koppling 2 943 kr
Avgassystem 3 908 kr
Katalysator 5 617 kr
Strålkastare 2 214 kr
Stötdämpare fram 1 317 kr
Stötfångare 4 828 kr
Ekonomi
Förmånligt inköpspris. Tacka märket i nosen för att andrahandsvärdet ändå är så pass högt. Driftkostnaderna är okej.
Service
Volvos motorer är i vanlig ordning slitstarka, men notera kamremsbytet vid 12 000 alternativt 16 000 mil. Det kostar cirka 10 000 kronor. Totaltäckande verkstadsnät.
Hos Bilprovningen/pålitlighet
Framvagnen är ett problem på 40-serien. Provkör och lyssna efter oljud. Äldre bilar har glappande spindelleder, nyare får mest anmärkningar på positionslyktor. Svagt rostskydd.
Säkerhet
Sidokrockskydd och pisksnärtskydd ingår men antisladd fick man betala extra när bilen var ny.
Känsla
V40 är fortfarande snygg att se på, kvalitetsintrycket numera ganska bra. Men det fattas en bra bit till Audi.
Image
Hollandsbyggd Volvo med dåligt rykte. Åldrades betänkligt mot slutet trots alla ansiktslyftningar och modifieringar. En sportig T4 står sig däremot väl på garageuppfarten.
Helhet
Förutsättningarna har inte varit de bästa för V40, ändå finns det massor av dem på vägarna. Tryggt och bra ägande, men tiden har hunnit ikapp bilen. Köp en sen årsmodell med allt lull-lull för att kompensera.
David Lilja (bil@aftonbladet.se)