Mercedes B-klass: Den tyska laståsnan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-05
Nu skapas en helt ny serie från Mercedes.
Mercedes skapar nu en helt ny serie högbyggda kombibilar – varav nya A-Klass var den första.
Och nu är nya Mercedes B-klass på väg in.
En het utmanare till storsäljande Renault Scenic, VW Touran och Ford C-Max bland andra.
Nu kommer nya Mercedes B-klass och den bjuder på mer av allt, jämfört med lillebrorsan Mercedes A-klass.
Nya B-klass är 4,3 meter lång, ungefär samma längd som VW Golf (4,2) men halvmetern kortare än till exempel Volvo V70 och Saab 9-5 Kombi.
Vad som gör B-klass intressant är lastvolymen.
Rejält med plats
Det ryms mellan 544 och 1 645 liter i lastutrymmet på B-klass. Lite mindre än i exempelvis Renault Scenic och VW Touran. Men ändå rejält med plats.
I B-Klass kan man också fälla ryggstödet till höger framstol och på så sätt få in knappt tre meter långa grejor.
Även om inte lastbehovet är så stort till vardags så är det generösa baksätet något som man kan glädjas åt ofta.
Framför allt benutrymmet är stort och bredden på baksätet räcker till för tre vuxna, åtminstone på kortare turer.
Fram sitter man bra men högt, tack vare ett likartat dubbelgolv som i A-klass. Inredningen är trevlig att se på och kvalitén bra.
Motormässigt erbjuder Mercedes en rad alternativ, bland dem två stycken tvåliters bensinare, med eller utan turbo. Vi gillade motorn i B 200 Turbo som ger 193 hästar och är härligt vridstark från låga varv.
Dieselmotorn i B 200 CDI ger 140 hästar och går ganska hårt med ett ljudligt knattrande. Tyvärr ingår inte partikelfilter, det kostar 5 400 kronor extra. Märkligt.
Bullrigt i kupén
I kupén blir det en viss ”volymbullrighet” som känns igen från kombibilar. Mer buller än i A-klass. Däckljud finns också närvarande med 16-tumshjulen och är påtagligt högt med breda 215/45-däcken på 17-tumsfälgar.
Styrningen i B-klass är mycket lik den i A-klass. Lite mer informativ än vi är vana vid från Mercedes, men ändå inte speciellt reaktionssnabb.
Ipod funkar med bilen
Nytt är däremot en funktion som samarbetar med det standardmonterade antisladdsystemet. Via den steglösa servoassistansen hjälper det föraren att göra ”rätt” styrutslag vid en undanmanöver.
B-klass säljs i ett enda basutförande och kunden väljer till olika utrustningspaket efter egen smak. Priserna börjar vid 209 900 kronor för en
B 150 med manuell låda.
En nyhet är att Apples populära mp3-spelare ”iPod” fungerar ombord, tack vare en speciell kabel.
Fast den kostar cirka 180 euro, vilket får sägas vara ett fantastiskt pris för en elkabel?
Men bra är det, då iPod-menyerna syns direkt i instrumenteringens display och rattknapparna styr spelaren. Kanske är det ett argument som får kombifolket att våga sig in och provköra en Mercedes B-klass.
Fakta/Mercedes B 200 CDI
Provkört
Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)