Stockholm–Göteborg prio för höghastighetståg
Uppdaterad 2018-07-30 | Publicerad 2017-07-05
Staten bör låna pengar till de nya höghastighetstågen.
Om inte bör sträckan Stockholm-Göteborg prioriteras. Malmö får då stryka på foten.
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt, säger HG Wessberg på Sverigeförhandlingen.
Sträckan Stockholm–Göteborg bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas, meddelar Sverigeförhandlingen i en rapport som presenteras i dag.
Ger större tidsvinst
I så fall får sträckan Stockholm–Malmö ställa sig på kö. Orsaken till valet är att sträckan Stockholm–Göteborg ger större tidsvinst och berör fler resenärer.
Regeringsutsedda Sverigeförhandlingen ser dock helst att båda sträckorna byggs samtidigt och att staten lånar pengar till bygget.
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen, i ett pressmeddelande.
Kan vara klart 2035
I ett sådant scenario skulle banorna vara klara 2035. Skulle staten däremot välja att enbart finansiera jätteprojektet med anslag skulle det istället dröja till tidigast 2064.
Enligt de senaste kalkylerna kostar projektet totalt omkring 230 miljarder kronor. Sverigeförhandlingen föreslår att det finansieras genom en blandning av statliga anslag, kommunal medfinansiering och statliga lån i Riksgälden.
– I ett sådant perspektiv behöver inte vår utbyggnadsstrategi brytas ner i kortare etapper. Då får vi snabbt ut hela nyttan och utbyggnaden blir betydligt billigare, säger HG Wessberg.