Elbilen tar fart i all hemlighet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-18
Småtillverkare utvecklar för framtiden
Allt fler tillverkare visar upp elbilar – bilar som i första hand drivs av batterikraft.
Främst är det små biltillverkare eller underleverantörer som visar hur framtiden ska se ut. RUF tillverkar bilar på Porschebas och har byggt en eldriven 911 som klarar upp till 35 mil på en laddning. Genom att riva ut bensinmotorn och ersätta med 400 kg batterier och en stor elmotor får man fina prestanda (7 sekunder till 100 km/tim) och bra räckvidd.
Till Sverige 2010
Pininfarina ska börja serietillverka B-Zero nästa år, den går 25 mil på en laddning och påminner designmässigt om i MiEV, Mitsubishis elbil som ska lanseras i Japan nästa år och i Sverige 2010.
Den drivs av litium-jon batterier och har en räckvidd på ca 16 mil och tar cirka 6 timmar att ladda, men kan snabbladdas på 40 minuter. Priset i Japan ska ligga runt 30 000 dollar men hur mycket den ska kosta i Sverige är oklart.
Den lilla bilen rymmer fyra personer trots korta 3,4 meter längd och de 64 hästarna räcker till en toppfart på 130 km/tim.
Inom en snar framtid kan vi alltså köpa riktiga elbilar även i Sverige, inte bara mopedliknande skapelser som idag.