Toyota tror på äldre typ av bilbatterier
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-20
Nickelmetallhydridbatterier kommer inte att fasas ut än
Idag drivs de flesta hydridbilar med litiumjonbatterier. Men Toyota hävdar att nickelmetallhydridbatterier kommer att hänga med ett tag till.
Trots att utvecklingen allt mer gått mot användningen av litiumjonbatterier i hybridbilar, fortsätter Toyota att tro på den äldre typen av batterier.
Laddas upp snabbare
Toyota menar att nickelmetallhydridbatterier är bättre, de går att ladda upp snabbare och är mer fördelaktiga att använda i en hybridbil, till skillnad mot litiumjonbatterier som har högre energitäthet.
– Den ökade effekt man får av att använda litiumjonbatterier jämfört med nickelmetallhydridbatterier är som bäst en eller två procent när det kommer till fordonets prestanda, säger Shinzo Kobuki, chef för Toyotas batteriutvecklingsavdelning.
Toyota kommer att använda litiumjonbatterier i sina framtida laddhybrider och elbilar. Men biljätten är också säker på att nickelmetallhydridbatterier inte kommer att försvinna, utan att batterimodellen kommer att forsätta vara en del av de konventionella hybriderna under de kommande tio åren.