Så dåligt sålde nya Saab-bilen
Uppdaterad 2015-04-15 | Publicerad 2015-01-05
Köparen: Det är sorgligt
För drygt åtta månader sedan levererade Nevs sina första nytillverkade Saab 9-3-bilar.
Då pratade man om att sälja minst 1 000 bilar – men i fjol registrerades enbart 264 stycken i Sverige.
– Jag känner glädje att jag kom över bilen, men samtidigt en stor sorg, säger en av de få bilköparna.
När Nevs för två och ett halvt år sedan köpte Saab Automobiles konkursbo för 1,7 miljarder kronor enligt P4 Väst tändes hopp hos Saab-entusiasterna. 1,5 år senare hade planerna på en eldriven 9-3:a skrinlagts och i stället drog produktionen av en uppdaterad bensindriven Saab 9-3 igång. Då menade Nevs vd Mattias Bergman att företaget räknade med att sälja minst 1 000 bilar.
– Vi är trygga med att vi kommer att göra det. Vi ser en stor efterfrågan, sa han till P4 Väst.
"Känner samtidigt en sorg"
Motorista kan i dag avslöja att det i Sverige enbart registrerades 264 stycken Nevs Saab 9-3 under 2014, enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Av dem har enbart 31 stycken registrerats på privatpersoner, varav en på Yvonne Danielsson från Vretstorp utanför Askersund. Hon var en av de första kunderna att hämta sin nya 9-3 och har sedan mars kört 2 700 mil med bilen, som är hennes femte Saab.
– Jag känner glädje med att jag kom över bilen och ångrar inte det för ett ögonblick, men samtidigt en sorg, säger Yvonne till Motorista som känner för de anställda i Trollhättan.
– När vi var där och hämtade bilen fick vi träffa både tekniker, testförare och montörer. Vi såg en otrolig glädje hos de anställda att företaget var på banan igen. De var oerhört hoppfulla för framtiden, men när man nu läser och hör att det inte går bra känns det tungt. Jag förstår hur tjejerna och killarna känner sig när de kastas mellan hopp och förtvivlan.
Affären drar ut på tiden – igen
Nevs befinner sig fortfarande i rekonstruktion och uppges förhandla med större fordonstillverkare om samgående eller om att bli uppköpta, en affär Nevs i början av december menade skulle offentliggöras runt årsskiftet. Yvonne är hoppfull och håller tummarna för att produktionen startar igen.
– Bilen får ett oförtjänt dåligt rykte och får klä skott för att det inte fungerar på den ekonomiska sidan. Det är en kvalitetsbil som för mig står för svenskhet, stabilitet, säkerhet och pålitlighet. Det hoppas jag märket får fortsätta stå för, även i framtiden.
Om du nu kör en av världens sista Saabar, har du funderat på eventuell värdeökning?
– Nej, för mig är bilen en bruksbil och jag tänker inte på värdeökningen. Mer på säkerhet, påligtlighet och prestanda. Jag vill inte ställa av den och tänka på att den är värd mer om 20 år, det är det bättre att njuta av bilen varje dag nu.