Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Frikoppling eller motorbroms – vad är effektivast?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-12

Hej Bosse! Är det verkligen sant att motorbromsning är effektivare än frikoppling när man ska spara bränsle? Jag tvivlar

eftersom motorbromsning innebär att man tar från bilens rullningsenergi för att dra runt motorn, bromsar alltså.

Jag har tagit för vana att när en 50-skylt dyker upp: i med friläget och sedan i med fyran när skylten är passerad och farten nere i ca 55 km/tim. Alltså max utnyttjning av rullningsenergin. Svårt att tro att motorbroms skulle vara mera ekonomiskt, men egentligen vet jag inte mer än att vår Ford Focus med lilla motorn brukar klara sig på 0,60–0,70 per mil. Ingmar

Utgångspunkten i mitt resonemang är att bränsleinsprutningen stänger av sig vid motorbromsning vid ett motorvarv som är högre än ca 1 500 varv per minut.

I långa utförsbackar är det därför inget att resonera om, då blir motorbromsningen det bränslesnålaste alternativet. Men det finns naturligtvis gränsfall – och då kommer man ganska långt med vanligt sunt förnuft. Bosse

Följ ämnen i artikeln