Ett lyxigt vågspel
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-31
Inget ont som inte har något gott med sig. När den nya ekonomi var som mest uppblåst slog försäljningen och importen av Jaguar, Mercedes och stadsjeepar från BMW rekord. För den utåtriktade IT-magnaten blev lyxbilen en viktig framgångssymbol.
När marknaden gått i stå och Ericssonaktien stod i tre kronor tvingades både en och två desperata själar annonsera ut sina statusåk för vrakpriser. Utbudet av begagnade lyxbilar har fortsatt växa sedan dess.
Priserna har sjunkit, importen har ökat - och allt fler Medelsvensson vill åka lyxbil i stället för den vanliga Toyotan eller Passaten.
Men dyrare bilar är dyrare att reparera. Och dyrare bilar som är dyrare att reparera blir dyrare att försäkra. En lyxbil skulle knappas kännas lyxig om alla finesser inte fungerade. Komplexiteten gör lyxbilsköpet till det allra svåraste begagnatköpet. Det kan skilja 40 000 kronor mellan en bra och en dåligt underhållen bil.
Ingen annan bilkategori omges av så mycket fuffens. Det gäller särskilt importbilar som kan vara både krockskadade och ha skruvade mätarställningar. På en Jaguarverkstad i Skåne berättar man om en bil man hade inne på service för en tid sedan. På bilens mätarställning stod det 12000 mil, men mekanikerna kände igen bilen från en tidigare service och kontrollerade saken. I själva verket hade bilen gått 32000 mil, ägaren hade blivit blåst av en skojare som bytt chassinummer i serviceboken.
Det är guldläge för lyxspekulanten och det ÄR underbart att tyst susa fram, nedsjunken i läderfåtöljen och köra halva Sverige utan att tröttas.
Men är du det minsta osäker - låt en verkstad kontrollera bilen grundligt före köp.
Tre bra lyxbilar
David Lilja (bil@aftonbladet.se)