Vi kör: 3 sjusitsiga suvar i 3 prisklasser
Publicerad 2015-05-15
De är alla fyrhjulsdrivna, har sju sittplatser – och är många familjers drömbil.
Vi har kört Land Rover Discovery Sport, Kia Sorento och Mitsubishi Pajero. Tre familjebilar med tre olika karaktärer.
Vilken passar dig? Vi vet.
Den svenska drömmen om en stor och rejäl terrängkombi är tydlig. En snabb titt i försäljningsstatistiken avslöjar att varannan bil som såldes ny i Sverige ifjol var fyrhjulsdriven och att fler än tre av fem hade en dieselmotor under huven. Lägg samtidigt till hög markfrigång, sju sittplatser och en rejäl motor så har vi ramat in många svenska familjers drömbil – och vi har provkört tre heta nyheter.
Kia Sorento – 397 900 kr
När Kia gjort succé med sina billigare modeller Cee’d och Sportage har det gått tyngre för stora Sorento. Inte för att den är sämre, utan för att prislappen ses som väl hög – för att ”bara vara en Kia”. Men hur mycket får man för nästan 400 000 kronor med ett Kia-emblem i fronten? En hel del, ska det visa sig.
För prislappen på 397 900 kronor kommer det mesta i utrustningsväg med redan från början, inklusive sju sittplatser. Det ger en påkostad och rejäl känsla, med en lite burkig 2,2-litersdiesel med 197 hästkrafter under huven. En automatlåda fördelar ut kraften till alla fyra hjul, men lite väl ryckigt för att få till en trevlig mjuk gång. Men det gäller inte bara motorn. Även fjädring och chassi är alldeles för stramt ställt, vilket ger en närmast struttig gång på våra svenska (dåliga) vägar.
Mycket bil för pengarna
Interiört finns däremot inte mycket att klaga på. Här har Kia gaskat upp sig rejält på sistone vilket nu lämnar en närmast klanderfri inredning med snyggt avskalad design, med enkla menyer. Utrymmesmässigt finns inte heller mycket att anmärka på, även om den tredje sätesraden inte är byggd för att rymma vuxna längre perioder.
Kia Sorento ger en stor suv för en låg prislapp, men även i bilvärlden, kanske mer där är någon annanstans, får man vad man betalar för. Det vill säga en rejäl – men lite billig – suv.
Läs mer om Kia Sorento i vårt Plus-test här!
Land Rover Discovery Sport – 369 900 kr
Efter att kämpat mot konkurshot mer eller mindre varje dag i åratal fick Land Rover till slut sin renässans i samband med att Ford sålde det anrika brittiska märket till indiska Tata. Och genom att ge engelsmännen en rejäl kassa pengar och fria händer har det gått riktigt bra för Jaguar-Land Rover.
Med nya Land Rover Discovery Sport vill företaget distansera sina två modellinjer Range Rover och Land Rover ifrån varandra. Den förstnämnda ska vara lyxigare och mer ”posh” – medan Land Rover-linjen blir mer praktisk och Discovery en bekväm familjebil.
Nya Sport-modellen bygger rent tekniskt på delar av Range Rover Evoque, men är större och bekvämare än sitt lyxiga syskon. Trots tämligen kort kaross (4,6 m) ryms tre sätesrader och sju sittplatser, men Land Rover medger själva att den tredje raden är väl liten och kallar bilen för 5+2-konfiguration.
Inredningen är avskalad, på gränsen till för enkel – men komforten är närmast som gjord för dåliga norrlandsvägar. Mjuk fjädring som sväljer håligheter med bravur – samtidigt som chassit är stramt nog att stå pall för att pressas längs krokiga landsvägar utan att kränga.
Engelska spöket spökar
Motorn i testbilen är en 2,2-litersdiesel med 190 hästar kopplad till en nioväxlad låda. Bra med kraft och snabba växlingar, men ljudnivån är hög. Bättre är förbrukningen som under testperioden hamnade på knappt 0,80 liter per mil under långkörning – vilket får anses som bra för en två ton tung fyrhjulsdriven suv.
Men så var det de där med det brittiska spöket som fortfarande lever, kanske starkare än någonsin. För när vi efter knappt 80 mils testresa får meddelandet ”Begränsade prestanda” samtidigt som bilen inte går snabbare än 80 km/h känns vägen hem närmast oändligt lång. Efter omstart och tankpaus självlagar visserligen bilen sig – men på bekostnad av navigatorn som i stället lägger av. Stabilt? Inte direkt, men bekvämt när det väl går.
Läs mer om Land Rover Discovery Sport i vårt Plus-test här!
Mitsubishi Pajero – 449 900 kr
Det finns ungefär fyra riktiga original kvar i bilvärlden. Det är Land Rover Defender, Mercedes Geländewagen, Toyota Land Cruiser och så Mitsubishi Pajero. Den sistnämnda må leva ett stillsamt liv i dagens Sverige, men gammal är på sätt och vis fortfarande äldst.
Även om dagens Pajero nyligen fick en lätt uppdatering i form av kromad grill och lite nytt lull-lull är det i grund och botten samma bil som lanserades 2007 – men som inte heller var speciellt modern ens då. Det handlar om ett klassiskt rambygge med en rejäl 3,2-liters fyrcylindrig dieselmotor med 200 hästar. Det går knackigt och högljutt – och den femväxlade lådan går ryckigt, men bekvämt och avspänt. Den smala och höga karossen ger närmast exemplarisk överblick från förarplatsen, men den platta fronten ger samtidigt en hög bränsleförbrukning.
Ensam med lågväxel
När både Land Rover Discovery Sport och Kia Sorento här ovan har en aktiv fyrhjulsdrift är Pajero ensam om att erbjuda klassiska låsbara differentialer, lågväxel och närmast extrem bra framkomlighet. För även om Pajero känns föråldrad i många hänseenden känns den också bekvämt avkopplad i andra. Ibland är det befriande att slippa de sportiga referenserna och Pajero levererar i stället en stabil körupplevelse – med robust framtoning. En bil som aldrig sviker, en bil för alla dagar.