Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Äntligen – här är Alfa Romeo Giulia

Publicerad 2015-06-25

Karaktär, hjärta och en jäkla massa hästar.

Det är vad som ska få kunder att välja italienskt före tyskt.

Men räcker det för att Alfa Romeo Giulia ska bli en succé?

Utvecklingen har hållit på länge och väntan har varit lång. Men nu har Alfa Romeo rykt skynket av sin nya modell ”Giulia”. Nyheten tar vid efter gamla 159:an och förutom att det ska vara bilen som för in märket i rampljuset igen – är det även återkomsten för modellnamnet.

Riktiga Alfistis känner igen det från 60-talet.

Rejäl prestanda och många löften

Entusiasternas hjärtan må vara satta i brand, men vad är det som gör att folk ska överge BMW, Mercedes och Audi för en italiensk bil? Enligt Alfa Romeo ska de ”själlösa” germanerna motas med hjärta, karaktär och körglädje.

Det senare backas upp med riktigt intressanta fakta. Giulia är byggd på en ny plattform med 50/50-viktfördelning, multilänk-bakaxel samt dubbla triangellänkar fram. Bilen som premiärvisades var prestandaversionen Quadrifoglio – en fyrhjulsdriven best försedd med en V6:a som utvecklats av ingenjörer plockade från Ferrari. Denna är god för 510 hästkrafter och ska ge bilen en acceleration 0-100 km/h på 3,9 sekunder.

Det är siffror som innebär att bilen med lätthet avpolleterar en BMW M3, Audi RS5 och att det endast är en Mercedes-AMG C63 S som ligger i närheten i en sprinttävling.

Alfa Romeo avslöjar inte förbrukningssiffror, men säger att motorn tack vare cylinderavstägning även ska ge ypperlig vardagsförbrukning.

Fullproppad med ny italiensk teknik

Giulia ska enligt Alfa vara den bil i klassen som har den mest direkta styrningen och tack vare system som fördelar vridmomentet rätt i kurvor – så ska körglädjen vara svårmatchad. Den italienska tillverkaren introducerar även ett nytt bromssystem som kombinerar traditionell servobroms med den elektroniska stabilitetskontrollen. Resultatet ska vara bättre bromsrespons och ”rekordkorta” bromssträckor.

Vidare så har bilen aktiv aerodynamik fram som i högre hastigheter ska ge mer marktryck och bättre stabilitet.

Alfa Romeo har som sagt varit lite snåla med siffror kring Giulia. Vi får inte reda på några mått- eller viktuppgifter, men däremot får vi reda på att bilen ska ha klassens bästa ”vikt per hästkraft-förhållande” och att det är ”markant lägre än tre kilo” som varje kuse behöver dra på. Räknat på antalet hästkrafter innebär det att vi tittar på en bil som väger runt 1 400 kilo.

Men allt är inte bara prestanda. Trots att bilen ska vara en ”tyskslaktare” ska den även ha kvalitet, ljudkomfort och design av högsta klass. Om det räcker för att bli en motpol och ett alternativ i segmentet som domineras av Audi, BMW och Mercedes återstår att se.

Fler motoralternativ, lanseringsdatum och pris är inget som Alfa Romeo presenterat i dagsläget.

Här kan ni höra hur nya Giulia låter Obs extern länk.

Följ ämnen i artikeln