Nya Saab - så ser den ut
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-27
Aftonbladets Robert Collin avslöjar allt om nästa 9-3
Här är de första bilderna på nya Saab 9-3.
Den blir betydligt större än den nuvarande modellen, den liknar 9-5 i formen men får ett helt nytt chassi - kanske det bästa någonsin i en Saab.
Dessutom är alla motorer helt nya.
Saab är tillsammans med Volvo den biltillverkare i världen som lyckas dölja sina nya modeller bäst.
Tack vare rigorösa säkerhetsrutiner när bilarna testkörs finns det hittills bara två spionbilder på den nya mellanklassaren. Det är sensationellt lite.
Saab hade planerat att skicka ut bilder på nya 9-3 den 17 maj, men Aftonbladet kan avslöja allt om bilen redan i dag.
Anpassat chassit för aktiv körning
Den blir större än nuvarande 9-3, så mycket större att man ett tag övervägde att byta namn till 9-4.
Den nya modellen delar tung teknik med nya Opel Vectra. Viktigast är den så kallade bottenplattan som konstruerats av Saab, Opel och amerikanska General Motors i ett samarbete som startade redan 1997.
Bottenplattan som kallas Epsilon är mycket flexibel och har anpassats så att den passar alla tre tillverkarna. Opel har fått ett chassi med mycket komfort och som trivs bäst på raka fina vägar, medan Saab anpassat chassit för aktiv körning på krokiga och vinterhala vägar.
Saab har senaste halvåret visat två spännande konceptbilar med djärva former. Nya 9-3 är mer traditionell. Den ritades under förre designchefen Johan Einar Hareide som också ansvarade för Saab 9-5.
Jeep på väg - men ingen halvkombi
Nya 9-3 har många drag gemensamma med den något större 9-5:an. Sidolinjen är typisk för Saab, grillen är nästan identisk med den som 9-5 fick för knappt ett år sedan men huven är konventionell.
Den mussellika huven som 9-5 ärvde från gamla 900 är borta.
Dessutom är nya 9-3 en fyradörrars sedan, en klass som vuxit på senare år med bilar som BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Audi A 4 och inte minst Volvo S 60.
Alla fyra är bilar som Saab tänker konkurrera på allvar med.
Om ett år kommer både en kombi och en cabriolet.
Någon femdörrars halvkombi är inte planerad, däremot kommer en jeepbetonad kombimodell med drag av konceptbilen 9-3 X om drygt två år.
Till Kristi himmelfärdshelgen tillverkas den sista 9-3 av nuvarande modellen i Trollhättan.
Den 8 juli börjar serietillverkningen av den nya bilen och i augusti finns den i bilhallarna.
Saab 9-3
Robert Collin