Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Svenska superbilen – med 1 500 hästar

Publicerad 2016-03-01

Ferrari, Bugatti och McLaren får passa sig.

Nu har svenska Koenigsegg avtäckt sin 1 500-hästars Regera.

Och när det gäller riktig toppfartskörning – har rivalerna inte en chans.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det var för exakt ett år sedan som lilla Ängelholmstillverkaren Koenigsegg chockade världen med hybriden ”Regera”. Nu får vi återigen se bilen, men på Genévesalongen i år är det i produktionsfärdigt skick.

Och det är verkligen en knäpp på näsan för Bugatti.

Övertrumfar Chiron

Det franska märket Bugatti har ett par montrar längre bort avtäckt sin Chiron – modellen som ersätter superbilen Veyron. Och nesligt nog för Bugatti så blir de slagna på fingrarna när det kommer till siffror. Chiron har 1 500 hästar och 1 600 Nm – den svenska bilen stoltserar med ”över 1 500 hk och 2 000 Nm”.

Inte nog med att Koenigsegg Regera har ”lite mer” effekt – bilen är avsevärt mycket lättare än sin franska rival.

Galen toppfart

Dock revanscherar sig Bugattin när det kommer till acceleration, i varje fall i starten. Chiron har fyrhjulsdrift vilket gör att sprinten 0-100 km/h går snabbare än i Ängelholmsbygget. Men sen börjar det bli ombytta roller och vid riktiga höghastighetsfärder hamnar den franska bilen hjälplöst på efterkälken.

De otroliga siffrorna för Regera kommer av bilens hybridteknik.

Mest praktiska någonsin

Men Regera handlar inte bara om otroliga hastigheter och acceleration. Nej, det ska även vara en riktigt vardagspraktisk ”megabil¡”. Sätena har värme och går att justera elektroniskt, bilen har Apple Car play samt en radda kameror som ska göra att man kan få ”fågelperspektiv” av bilen vid parkeringsmanövrar. Självklart är kupén inredd i all tänkbar lyx som förväntas av en bil i den här prisklassen

Koenigsegg kommer bygga 80 exemplar av Regera och de första kundbilarna ska vara klara för leverans mot slutet av året.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln