En ulv i ulvakläder
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-07-09
Robert Collin har provkört Mitsubishis rallybil för vanligt folk
Man tager vad man haver, sa Kajsa Warg. En uråldrig Lancer med tvålitersmotor får duga som grund.
Sen fyller man på med jätteturbosnurra, avancerad fyrhjulsteknik och extrema fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare.
Jodå, soppan blev läcker.
Mitsubishis Evo-bilar har alltid sett rätt pinsamma ut. Mega-vinge på bakluckan, luftintag överallt där det finns en slät karossbit att klippa upp och spejsade fälgar med ett tunnt gummiband runt.
Intrycket av lantlig vedbodtrimning har förstärkts inne i bilen där allting är original gubb-Lancer med instrument som än i dag ser ut att komma från Mitsubishis 1980-talsmodeller.
Men det har alltid handlat om en ulv i fårakläder. En riktig dräpare dold under allt påklistrat krimskrams.
Senast vi såg en Evo-trimmad Lancer i Sverige var Evo VI 1999.
Renare avgaser
Efterföljaren Evo VII hade för giftiga avgaser och blev aldrig godkänd i Europa.
Men nu stormar Evo8 in i Europa med dubbla katalysatorer och tillräckligt friska avgaser för att få europeiskt helbilsgodkännande.
Reningskuren kostar 15 hästkrafter. 265 hk i stället för 280, och det märks faktiskt. Det är inte riktigt samma knuff längre när turbon går i gång.
Mitsubishi räknar med att sälja 80 bilar i Sverige i år, ett hav av bilar jämfört med enda konkurrenten Subaru Impreza WRX STI som redan är slutsåld.
Mitsubishi EVO8 innehåller en massa ultramodern teknik, men förpackningen som börjar bli riktigt gammal innebär en del begränsningar. Bland annat finns inte antisladdsystem ens som tillval.
Utvändigt har formgivningen städats upp en del, flera av in- och utsläppen för luft har försvunnit medan andra har vuxit. Bland annat får motorn nu sin luft genom ett 60 procent större intag på motorhuven.
Vinge ingår
Vingen på bakluckan är extrautrustning från fabriken, men den svenska importören vet vad grabbarna vill ha och skickar med den som original. Den som vill köra fort utan att väcka lika mycket uppseende kan få en betydligt mindre, men lika effektiv, bakluckevinge i stället.
Inne i bilen är det inte mycket som skvallrar om att detta är en av marknadens mest effektiva fortkörarbilar. Det är plastigt och billigt och kunde lika gärna vara en Lancer 1,6 med 103 hästkrafter.
Vi kör iväg på smala vägarna i Wales, i samma trakter som Mitsubishi skördat många segrar i klassiska RAC-rallyt. Det är smalt och skymt. Höga häckar eller stenmurar omgärdar vägarna och förstör alla möjligheter att se lite längre fram.
Inte alls idealiskt för att testa rallybilen.
Inte förrän andra dagen när vi kommer ut över en hed och vägen är helt tom på bilar. De enda som tittar upp är fåren som sorglöst betar runt vägen.
Nu växer bilen. Evo8:ans motorljud som i vanliga fall är rätt tunnt ökar i styrka och ylar högljutt. Turbon flåsar tungt och helrätt.
Tyvärr är motorn helt död under 3 000 varv, men sen kommer ALLT! Med liten motor och stor turbosnurra blir det så, innan turbon fått upp snurren och börjar pressa in bränsleblandningen i motorn puttrar det inte på mycket mer än i standard-Lancern.
Kurvteknik
Bilens unika kraftfördelningssystem, kallat Super Active Yav Control, ser till att ytterhjulen får mer kraft än innerhjulen i kurvorna.
När andra bilar använder esp för att bromsa ner kraften till innerhjulen ger Evo8 full effekt men i rätt dosering.
Bilen styr nästan helt neutralt i kurvorna.
Aningen understyrd
Precis när man vrider om ratten kan bilen kännas aningen understyrd, men ögonblicket efter är det perfekt balans genom kurvan.
Tyvärr är styrningen rätt okänslig och känns inte alls så exakt som den i verkligheten är.
Motorn på två liter är trimmad till 265 hästkrafter. Det räcker. Eller? Räkna med att många av köparna skiter i avgasreningen och köper nya chips till bilen.
Att öka effekten till 350 hk är inget som helst problem. Och det klarar chassit av.
Mitsubishi Lancer Evo8
Robert Collin