Våga satsa på kvalitet
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-09
Jonas Bladh: En ny bil för 200 000 kr ska inte behöva skickas till verkstaden om och om igen
Nya bilar blir bara sämre och sämre, berättar Motormännens senaste
nybilsenkät. 26 av 100 (mot 22 förra året) nya bilar måste uppsöka verkstaden akut under första året.
Det är bedrövligt – men väntat. I en tid då produktionscyklerna snyrrar allt snabbare, i en tid då en
modell anses för gammal redan ett par år efter att den kommit, då lever vi också i en tid där tidspress och konkurrenssituation styr i högre grad än kvalitetstänk.
Det är inte alls överraskande, det är ju likadant i snart sagt varje bransch. I TV-spelsbranschen släpps spel ut innan de hunnit testas ordentligt, för uppdateringarna kommer via nätet ett par månader senare.
Lite svårare då i bilbranschen. Att ladda ner en fixarfil till datorn eller tv-spelet tar några minuter. Men att laga bilen kostar i bästa fall bara en irriternade dag på verkstan. Icke desto mindre borde detta ge en signal till bilbranschen. Ta det lite lugnt, se till att ha en vara som håller. När jag betalar 200 000 kronor för en ny bil ser jag fram mot många sköna mil bakom ratten, inte ständiga resor till en smörjgrop bakom en garageport.
Förhoppningsvis kan hållbarhet bli det nya svarta, vad säkerhet och miljö har varit de senaste åren.
Och om ni biltillverkare behöver ytterligare ett bevis för att det finns ekonomisk vinning i att ta den tid det behövs för att utveckla och testa en bil färdigt innan den skickas till handlarna så ta en titt österut och lär av Toyota. De har ju lyckats rätt bra med att få bilarna att hålla – och sälja.
Om nya Volvo V70 är lagd åt Toyotahållet eller blir
lika opålitligt som lillebror V50 var första året återstår att se. Vad vi redan nu vet är att det är den bästa stora kombin på marknaden just nu. Efter att ha kört Hisingecontainern mot såväl tyskt som amerikanskt och svenskt motstånd är vi imponerade av hur väl arvet efter förra V70-modellen är förvaltat.