Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Helljus bakom rutan ger bättre sikt

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-21

Skyddas mot stenskott och stöld

Varför måste extraljus sitta på utsidan av bilen där de är utsatta för stenskott och lockar tjuven?

Vi testar svenska uppfinningen Rayzer, extraljus som lyser inifrån kupen.

Plötsligt står de bara där, mitt i vägen. Lars Svelander är på väg hem genom de norrländska skogarna i sin BMW och bakom ett krön står en skock renar som givetvis vägrar flytta på sig. Både skocken och Lars undkommer med nöd och näppe och Lars förbannar att han inte skaffat extraljus. Då kläcker han en lysande idé.

– Jag tyckte det var både fult och synd att göra ingrepp på bilen för att få extraljus och funderade på om man inte kunde montera ljusen inne i kupén, berättar han.

En kakburk med ljus

Hemma i garaget snickrar han ihop en prototyp som mest liknar en kakburk i aluminium och sätter i ett par billiga extraljus. Burken utvecklas vidare och med stöd av Almi har Lars snart en prototyp som liknar dagens Rayzer med två rejäla xenonlampor i. Men många är skeptiska i början och menar att ljuset bara kommer att sprida sig i vindrutan.

För att slippa detta monteras extraljuset dikt an mot vindrutan och sluter tätt mot densamma med en gummibälg. När vi testar visar det sig fungera nästan felfritt, en svag spridning av ljuset ut i vindrutan förekommer dock och det skulle inte skada om Rayzer monterades ännu tajtare mot rutan.

Vi åker till en verkstad för att montera Rayzer i min Mazda 6 och stöter på ett problem. Min bil har ett stort plasthus framför innerbackspegeln där regnsensorn sitter och det blir allt vanligare att tillverkarna monterar allehanda teknik där.

I min Mazda 6 fungerar det halvbra, Rayzer kommer för långt ner för mig som tvåmetersförare, medan min fru som är 160 cm inte upplever något som helst problem med sikten. Ett alternativ är att montera ner Rayzer tillfälligt när man kör mycket i stadstrafik.

Lars är medveten om problemet och arbetar med fler versioner av Rayzer som ska passa fler bilmodeller. Samtidigt förs diskussioner med en biltillverkare om att integrera extraljuset från start och därmed kunna anpassa utformningen.

Ingen sladd behövs

Extraljuset aktiveras så fort jag slår på vanliga helljuset och det hela sker med radiostyrning. Därför behövs ingen sladd mellan motorrum och kupé, bara en installation av en vattentät sändare. Rayzer kickar igång med kort fördröjning men ger inte full effekt förrän efter några sekunder.

Xenonhelljuset i min Mazda är bra och först upplever jag inte skillnaden som särskilt stor, men efter några långa körpass märker jag att Rayzer ger en vilsam ljusbild.

– Vi har valt bredd framför längd och satsat på en diffuserad ljusbild, alltså att ljuset sprids åt alla håll vilket ger en behaglig ljusvägg,.

– Dessutom ger den höga placeringen att man slipper jobbiga skuggor som traditionella, lågt placerade extraljus kan ge om vägen är ojämn.

Under testtiden märkte vi även nackdelar med en hög placering. Att köra med vanligt helljus i snö kan vara svårt men med Rayzer, som lyser i ögonhöjd, blir det nästan omöjligt då varje snöflinga eller regndroppe blir till ett starkt vitt streck.

Totalt sett finns det mest fördelar med att placera extraljuset bakom en skyddande vindruta. Smuts, stenskott och klåfingriga hålls undan och luftmotståndet ökar inte och det krävs inga ingrepp i karossen.

Monteringen måste utföras av verkstad, men är förhållandevis enkel och Rayzer kan flyttas mellan olika bilar efter behov.

Följ ämnen i artikeln