Kombin som är billigast att äga
Publicerad 2016-11-04
Så mycket skiljer kostnaderna för en 4wd kombi
Stirra dig inte blind på prislappen – se till hela kostnaden.
Det framgår i en ny undersökning KVD Bilpriser låtit göra.
– Det var en ganska jämn match, säger Jonas Björkman, vd för sajten.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil påÄr du på jakt efter en ny kombi och tittar på att köpa begagnat – spana in tabellen ovan. Den visar svart på vitt hur mycket dyrare valet av en E-Klass Merca blir jämfört med en Skoda Superb eller Subaru Legacy.
Det är bilautktionssajten KVD som sammanställt den totala ägandekostnaden under en treårsperiod för tolv fyrhjusldrivna kombimodeller.
– Vi valde att jämföra fyrhjusldrivna kombis, detta för att just de ökar lavinartat i statistiken och 4wd efterfrågas av alla, säger Jonas Björkman, vd för KVD Bilpriser.
Stora skillnader i kostnad
Samtliga kostnader har baserats på en tre år gammal bil med 4 500 mil på mätaren. Den totala ägarkostnaden har sedan räknats fram genom att addera skatt, service+drift, försäkring, bränsle samt värdeminskning. Så vad framgår av undersökningen?
– Man kan säga att det som sticker ut är att det var ganska jämt. Värdeminskningen är den faktor som styr ägandekostnaden mest över tid och bilar med högst inköpspris är de som tappar mest i kronor medan billigare bilar tappar mer procentuellt.
I jämförelsen var dock Mercedes E250 CDI den dyraste både i inköp och sett till ägandekostnader.
Men det var mindre kombibilar som Audi A4, BMW 3-Serie och Opel Insignia som tappade mest i procentuellt värde.
Smakar det så kostar det
Men vilket var det förnuftigaste valet? De båda Volvomodellerna som var med i undersökningen höll sitt värde ”bra”, men är törstiga vilket ger hög skatt och högre drivmedelskostnader – något som sänker dem i jämförelsen. Skoda Superb var den bilen som kostade minst att äga i månaden.
– Generellt är det så att det kostar mer att äga premiumbilar och klarar man sig utan märket så kommer man billigare undan. Men bilar har ett emotionellt värde också. Det är väldigt lätt att vara rationell när man går in i en bilhall, men när man sedan lämnar är det inte alla som handlat rationellt, säger Jonas Björkman.
Privatleasing bara början
Det som ändrat synen på pris och kostnad är enligt Jonas generationsskifte och privatleasing. Yngre människor är mer vana vid abonnemang och månadskostnader – och att privatleasa en bil känns inte mer främmande än att köpa en ny Iphone på tvåårskontrakt.
– Privatleasingen har ju ökat markant och jag tror det bara är början. Där säljs inte bilar på pris utan kostnad. Jag tror att det inom kort kommer innebära att även begagnatköpare kommer agera likadant. Det i sin tur kan öppna upp mer för carsharing och andra typer av bilägande, vi får se hur det blir.