Varningen: Vänd inte takboxen bak och fram
Minskar förbrukningen för elbilar
Publicerad 2024-04-09
Kombinationen takbox och elbil bidrar allt oftast till kortare räckvidd. Något som kan hjälpa är att montera takboxen bak och fram, men experten varnar:
– Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, säger Emma Kostolny, produktchef på Thule.
Ett problem för elbilar är deras känslighet för luftmotstånd, eftersom en elmotor har betydligt högre verkningsgrad än en bensinmotor.
På ren svenska betyder det: räckvidden krymper när en takbox monteras.
Därför sker det att bilister monterar sina takboxar bak och fram. Traditionellt är en takbox spetsig i fronten och klumpig där bak. Vänder man på den kan det ge bättre luftmotstånd, då luften ”rinner” av lättare och ger mindre turbulens. Tänk hur en flygplansvinge ser ut.
När märkesklubben Tesla Club Sweden testade montera takboxen bakvänd fann man att räckvidden på Model 3 blev densamma som att köra med endast takräcken. En korrekt monterad takbox gav däremot 16 procent högre förbrukning.
Men experten varnar:
– Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, den är inte skapad för att bakänden ska gå först, säger Emma Kostolny, produktchef på Thule.
– Om det sker en krock så finns det inte förstärkningar i bakänden, på samma vis som det finns i fronten på takboxen.
Bakbox ger BÄTTRE räckvidd
På senare år har det släppts takboxar ämnade för elbilar, med bättre aerodynamik. Calix har en uppseendeväckande takbox, som ser ut att vara monterad bak och fram.
En annan lösning kan vara att montera förvaringen på dragkroken, så kallad bakbox. Den kan göra det svårare att fickparkera, och beroende på modell kan också sikten bakåt skymas.
Vinsten är däremot att bilens elräckvidd inte försämras. Tvärtom.
– Generellt så får du ingen påverkan, det finns till och med tester som visar att man kan förlänga sin räckvidd med några procent. Det är helt enkelt för att du fyller ut vakuumet bakom bilen, säger Emma Kostolny på Thule.
När biltidningen Teknikens Värld testade Thules bakbox mätte man upp 4 procent lägre förbrukning när den var monterad än när bilen kördes utan box. Däremot är det viktigt att boxen, oavsett märke, sitter rätt, säger Linus Pröjtz, reporter på tidningen.
– Vi testade att montera en box för lågt med flit och då ökade förbrukningen markant. Samma sak gäller om den sticker ut på sidorna. Men har du en box som passar bakom bilen så såg vi att förbrukningen minskande.