Miljön vinner på alla - en vinner på vägen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-05
Miljöbilar ska självklart bedömas utifrån förbrukning, utsläpp och miljöpåverkan. Men de är ju bilar också?... Transportmedel som ska vara hyfsade att köra, ha anständig komfort och utrymmen. Och ett rimligt pris.
Vi har kört etanol-Forden, diesel-Cittran och hybrid-Toyotan, i stan och på landsväg. I ur och skur. Och det var både bu och bä.
I stan känns Fordens miljöklassning som ett skämt. Förbrukningen är skamligt hög. Cittrans förbrukning är ungefär hälften, och Toyotans ännu lägre.
Intrycken förändras på landsväg
Men i stan är alla tre riktigt trivsamma att färdas i. Cittran och Forden har bästa fjädringskomforten över brunnslock och broskarvar men Toyotan är smidigast med sin automatväxellåda. Cittrans låda växlar lite knyckigt och Forden får man växla själv.
På landsväg förändras de första intrycken. Nu märks det att Toyota inte utvecklat Prius för svensk vinterlandsvägskörning.
Styrningen är totalt utan känsla, det finns ingenting som ens antyder att ratt och hjul skulle vara hopkopplade mekaniskt, allt känns elastiskt, som att styra en båt.
På torr landsväg är det här inget stort problem, men på en krokig väg med snö och is förloras all känsla av att ha kontroll över bilen. Och inte blir känslan bättre av att Prius reagerar för ojämn asfalt genom att styra fram och tillbaka över vägen. Bilen går omöjligt rakt fram annat än på alldeles slät asfalt.
Citroën vinner på låg förbrukning
Den märkliga bakrutan gör inte körningen enklare när den nedre delen täpps igen av snö och den övre bara är en smal siktspringa.
Bensinförbrukningen på landsväg ligger under vårt test över 0,6 liter milen. Lågt för en bensinbil, men aningen högre än testets dieselbil och långt över utlovade landsvägsförbrukningen på 0,42 liter milen.
På landsvägen sticker Citroën C4 ut som riktig vägvinnare. Förbrukningen på varierade vägar i hastigheter mellan 70 och 110 låg under en 25-milaslinga på 0,48 liter milen. På den ungefär lika långa körningen tillsammans med konkurrenterna med många start och stopp blev förbrukningen 0,56 liter milen.
C4 är också en bil utvecklad för både landsväg och vinter.
Köregenskaperna är tryggt understyrda, bilen vill hellre hasa lite över framhjulen än sladda ut med baken.
Härlig styrning i Ford Focus
Komforten är mycket bra med bäst fjädring av testbilarna, mycket bra värme och ventilation och i allmänhet låg ljudnivå (dieselmotorn kan knattra på rätt brutalt i vissa lägen).
Ford Focus är bilen som utvecklats till det körglada alternativet i Golf-klassen. Bilen har en härlig styrning, som alltid talar till föraren, och bilen styr in exakt i varje kurva. Baksidan är att baken slänger iväg väl mycket i vissa lägen.
Focus är en bil som är lätt att tycka om både som förare och passagerare. Men den som valt etanol kan ju bli lite trött på förbrukningen som omöjligt hamnar under litern per mil. Under testkörningen drog vår Focus nära 1,1 liter milen, alltså dubbelt så mycket som miljökonkurrenterna. Det blir många stopp för att fylla tanken, och det kommer att bli många stopp på mackar som inte säljer, eller har slut på, etanol.
Både C4 och Prius har digitala mätare. C4 visar hastigheten i en display i mitten av instrumentbrädan, Prius rakt framför föraren. Visningen i Prius är mycket bra, men inte för placeringen utan för att siffrorna är så tydliga. Focus med sina analoga visare är faktiskt den bil som visar hastigheten sämst för en förare i övre medelåldern med problem att ställa om blicken mellan när- och fjärrsyn.
Focus är mest konservativ när det gäller förarmiljön, vilket brukar uppskattas av lika konservativa bilister. C4 är motsatsen med hela fyra (!) olika displayer, ett fast rattnav fyllt av knappar och reglage och framför allt en krockkudde som enligt tillverkaren Autoliv är överlägsen alla andra krockkuddar.
Prius utvecklad för Japan
Även i Prius sitter många oväntade funktioner i ratten, till exempel värme och ventilation. Däremot kan ratten inte justeras i längsled, ytterligare ett exempel på att bilen utvecklats för den japanska marknaden.
Om de här tre bilarna varit alldeles vanliga bilar, vilken skulle jag då välja?
Här hittar du testvinnaren!
Läs också:
Robert Collin