Saab visar kombi – och framtiden
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-03-01
9-5 kombi och Phoenix ska lyfta Saab
Saab kämpar för sin överlevnad.
På bilsalongen i Genève presenteras två nyheter som ska ge nytt liv åt Trollhättans stolthet.
9-5 kombi och konceptbilen Phoenix.
Första intrycket av kombiversionen av nya 9-5 är splittrat. Saabs nya kombi är snygg, läcker rentav. Inredningen har något bättre kvalitetskänsla efter uppdateringen till 2011.
Men så kommer vi till det praktiska.
Låt gå att lastvolymen inte är klassbäst, bilen har ett lättlastat utrymme och upp till två meter långa föremål får plats.
Synd att baksätet inte kan delas i proportionerna 40/20/40 som på Volvo V70 men värre är den enorma bakluckan. Tyvärr ett arv från Opel som ingenjörerna i Trollhättan inte lyckats radera.
Även bakdörrarna borde gjorts om, de hänger med från 9-5 sedan och begränsar insteget kraftigt. Vuxna får ducka rejält för att ta sig in och takhöjden är fortfarande dålig för biltypen. Klaustrofobi är inget man bör lida av om man ska trivas i baksätet då sidosikten är minimal, däremot är själva sätet mycket bekvämt.
Bra förarmiljö
Fram sitter man utmärkt och är bilen lika bra att köra som 9-5 sedan får konkurrenterna något att bita i. I augusti kommer våra vägar att fyllas av 9-5 kombi, det hoppas Saab i alla fall som börjar produktionen i april.
Phoenix, däremot, är en konceptbil och kommer säljas i sin nuvarande skepnad. I stället ska den peka ut designformen för kommande Saab-bilar, främst nästa 9-3 som sägs vara på väg redan nästa år.
Reaktionerna i Genève är en blandning av förvåning och förvirring när täckelsen faller på scenen.
Är det här verkligen en Saab?
Självstädigt ansikte
Konceptbilen Phoenix ger en hint om Saabs nya självständiga ansikte.
– Vi har inspirerats av flygdesign och skapat en droppform med lågt luftmotstånd, säger Saabs nye chefsdesigner Jason Castriota.
– Under skalet finns nya 9-3 men givetvis blir den inte så här extrem. Men en kombicoupé blir det.
Ett dödförklarat företag har rest sig ur askan. Nu ett år senare har man en ny 9-5 kombi, en 119-grams 9-3 kombi och nästa år en helt ny Saab 9-3.
– Testerna pågår redan i norra Sverige, säger Mats Fägerhag, utvecklingschef på Saab.
9-3 blir en påkostad produkt med helt ny plattform och bakaxel med elektrisk fyrhjulsdrift.
– De nya delarna ska stå sig i 10-15 år och kommer i 9-5, 9-4 och även mindre modeller.